Studenti pedagogických fakult se budou nově učit etickou výchovu
Ministerstvo školství se rozhodlo zabojovat proti agresi a šikaně na školách. Poslouží k tomu etická výchova, kterou už dnes jako nový předmět mají některé základní školy. Novinkou však bude pro vysokoškoláky na pedagogických fakultách.
Univerzita v Hradci Králové má šestiletou zkušenost s výukou Etické výchovy, zatím jen jako kurzu. A protože jsou závěry více než pozitivní, kabinet etického vzdělávání se rozhodl pro akreditaci celého oboru.
Vedoucí kabinetu Eva Švarcová Radiožurnálu řekla, že na školách, jejichž učitelé prošli kurzem etické výchovy, se agrese a šikana rapidně snížila. Vyškolení učitelé jsou totiž pro děti kladným vzorem.
"Na vysokých školách je nutné připravit učitele pro etickou výchovu právě z toho hlediska, aby se předcházelo agresivnímu chování dětí a mládeže, které se neustále zhoršuje. Je to dáno tím, že chybí obraz kladných vzorů, které jsou nahrazovány hrdiny agresivními," uvedla Švarcová.
Pedagog Pavel Motyčka učí etickou výchovu na kroměřížském gymnáziu. Zároveň je spoluautorem osnov etiky pro základní školy a říká, že právě tento předmět je pro budoucí učitele jedním z nejdůležitějších. Jak si představuje výuku etiky na vysokých školách?
"Měli by se dostat do určité zkušenosti, kterou by si měli zažít, na to my ty metody máme. Následně by měla probíhat nějaká analýza, sebereflexe toho zážitku, zkušenosti, ve skupině a zde by se mělo k té teorii přejít obráceně. To znamená neměla by se předestírat teorie hned na začátku, studenti by měli něco zažít," řekl Radiožurnálu Motyčka.
Nedostatek profesorů
Novinka ale naráží na jediný problém. Podle předsedkyně školského výboru sněmovny Anny Putnové, která sice je pro zavedení novinky, ale není dostatek profesorů. Etiku tak mohou učit jen ti, kteří už ji aktivně představují svým žákům na základních školách.
Podle ministra školství Josefa Dobeše je navíc nutností, aby budoucí učitel zážitkovou metodou našel na vysoké škole cestu k etice. Eva Švarcová to vidí jako prioritní cíl pro učitele:
"Rozvíjí osobnost toho člověka prosociálním způsobem. Nejedná se o žádné moralizování, zákazy, příkazy, ale opravdu o zážitkovou metodu."
Až se doladí potřebná pravidla pro výuku etické výchovy na vysokých školách, mohli by ji studenti v rozvrhu najít ve druhém nebo třetím ročníku.