Studenti a senioři ve Středočeském kraji budou mít autobus zdarma. ‚Populismus,‘ zlobí se opozice
Část středočeských cestujících nebude od září platit jízdné na meziměstských linkách. Vláda nejprve schválila slevu 75 procent z jízdného pro studenty a seniory. V pondělí zastupitelé Středočeského kraje navíc rozhodli, že jim hejtmanství zbylých 25 procent zpětně proplatí. Podle opozice se jedná o populistický krok.
Slevy budou moct lidé uplatnit na meziměstských spojích a jen s předplacenými jízdenkami - třeba čtvrtletními nebo ročními.
Sněmovna znovu schválila novelu o změně důchodů. Přilepší si lidé s nízkými penzemi a senioři nad 85 let
Číst článek
Peníze bude kraj proplácet zpětně. Cestující si tak za čtvrtinu nejdřív jízdné koupí, pak vyplní formulář, ten pošlou na hejtmanství a kraj jim peníze vrátí. Zároveň musí splnit několik podmínek: senioři musí být starší 65, děti 6 let. Škola, do které chodí, sice nemusí být přímo ve středních Čechách, ale musí přes ně dojíždět. Nový systém začne platit od září a kraj vyjde skoro na 60 milionů korun.
Pobouřená opozice
„Tohle je přece absolutní bohapustý populismus," prohlásil o návrhu poslanec a zastupitel za ODS Martin Kupka. Potřebným opatření nepomůže a peníze budou chybět jinde, míní. Obává se také zvýšené administrativní zátěže.
Poslankyně a zastupitelka za STAN Věra Kovářová uvedla, že sleva od státu je dostatečná a jde o výraznou pomoc sociálně slabším. Namítla, že náklady na dopravní obslužnost rostou a kraji na ně mohou chybět peníze.„Není lepší, aby se zvýšila a zkvalitnila dopravní obslužnost?" zeptala se. Zapochybovala také o tom, že se od září podaří systém rozjet.
Jsme ve slevové spirále, lidé neznají skutečnou cenu potravin, tvrdí Koberna z Potravinářské komory
Číst článek
Podle poslance a zastupitele za ODS Jana Skopečka by taková podpora měla smysl jen pro skupiny s nízkými příjmy. Podle něj jde o plýtvání penězi a pokračování politiky zavedené za někdejšího hejtmana Davida Ratha odsouzeného nepravomocně kvůli korupci.
„Nevím, jakým stylem bychom zohledňovali sociální aspekt, rozhodli jsme se pro plošné zavedení," reagoval na výtky opozice krajský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). K tomu, proč zastupitelé schvalují systém na poslední chvíli krátce před jeho zavedením, řekl, že bylo nutné počkat na vládní usnesení.
Nemyslí si, že kvůli možnosti cestovat zdarma budou přeplněné dopravní prostředky lidmi, kteří by za jiných okolností nikam necestovali. Zastupitelé za KSČM uváděli, že by opatření mělo zvýšit zájem o cestování hromadnou dopravou a ulevit silnicím ucpaným osobními auty.