Studenti si stěžují, že kvalita státní maturity byla nízká

Studenti z brněnského Gymnázia Matyáše Lercha si stěžují, že kvalita státní maturity byla nízká a nevypovídá nic o jejich znalostech nebo schopnostech. Týká se to údajně především otázek z českého jazyka a literatury. Sepsali proto otevřený dopis, který poslali na ministerstvo školství. Podpořilo ho už kolem osmi tisíc lidí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita 2011 (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

Spoluautorka dopisu Dana Večerková řekla, že důvodem sepsání dopisu byla děsivá a znepokojující osobní zkušenost, kterou měli studenti se státními maturitami: „A také zodpovědnost za to, že pokud se teď neozveme my, kteří jsme to prožili, tak se to bude opakovat a povede to ke zhoršení kvality výuky na gymnáziích i odborných školách.“

Podle Večerkové se ukázala nesmysluplnost státních maturit, nejednoznačné a nesmyslné otázky v didaktických testech, zejména v testu z českého jazyka a literatury na základní úrovni a také chování Cermatu, který neumožňuje veřejnou opomenturu.

Přehrát

00:00 / 00:00

delší Večerková + Němec do VOD.mp3

S hrozným průběhem maturity souhlasí i náměstek ministra školství Ladislav Němec:

„Už jenom ten systém, který byl v roce 2008 nastaven - to bohužel nejde za panem ministrem Dobešem a stávajícím vedením ministerstva. To je věc, kterou jsme museli převzít. Pro příští rok počítáme s výrazným zjednodušením celého modelu.“

Podle Večerkové je ale zásadní otázkou, zda bude ministerstvo trvat i pro příští rok na státních maturitních zkouškách v dnešní podobě: „Ne na těch perličkách, zda budou dřív písemky nebo ústí, jestli bude více nebo méně administrativy, to jde potom až jako druhé.“

Otázky z českého jazyka a literatury často připouštěly podle studentů nejednoznačný výklad, o kterém se později nemohlo diskutovat. „To je věc, která prochází hlubokou analýzou. Už jsme si prověřili úspěšnou otázek, které byly prezentovány prostřednictvím této studentské iniciativy a pokud je tam úspěšnost 87 procent, tak o nejednoznačnosti se velice těžko hovoří,“ říká Ladislav Němec.

Otázky připravovalo 1500 odborníků

Výsledky těžší varianty nevypovídají podle Večerkové nic o znalostech a schopnostech studentů: „I ta těžší varianta se nedá považovat za dostatečně těžkou pro nejlepší gymnázia v zemi. My bychom tuto maturitu zvládli v sextě. Jakou mají motivaci dnešní sextáni pro to, učit se ještě dva roky na gymnáziích podobných tomu našemu?“

Podle Němce je potřeba nastavit nějaký kontrolní mechanismus, který napoví, jak si stojí maturitní ročníky napříč obory: „Je potřeba nastavit laťku, která by měla být nějakým standardem.“

Maturita funguje podle Večerkové jako motivující prvek pro učení: „Proč zbavovat studenty motivace a naopak proč dávat větší nároky na odborné školy?“

Výsledky státní maturity obdrží školy 17. června, maturanti dostanou vysvědčení o tři dny později.

ČRo, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme