Studie o výhodnosti kanálu Dunaj-Odra-Labe ještě není hotová, ministerstvo přesto zveřejňuje výsledky

Ministerstvo dopravy odmítá zveřejnit studii ekonomické proveditelnosti kanálu Dunaj-Odra-Labe. Důvodem má být fakt, že studie není hotová a čeká ji několik kol připomínek, výsledky se tak prý ještě mohou změnit. I navzdory tomu ale ministerstvo už v polovině října informovalo, že projekt ze studie vyšel jako ekonomicky efektivní.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Křižovatka průplavu Odra–Dunaj s Hlivickým průplavem u Kandřína-Kozlí v Polsku

Stavba kanálu by vyšla na 582 miliard korun. Dlouhodobě ji podporuje prezident Miloš Zeman, proti naopak vystupují ekologové | Foto: Creative Commons 2.5 Generic (CC BY-SA 2.5), Jaroslav Kubec

„Studie ještě není dokončena, je rozpracovaná,“ napsalo ministerstvo v rozhodnutí, kterým odmítlo žádost serveru iROZHLAS.cz o poskytnutí studie efektivity vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe.

Kanál Dunaj-Odra-Labe bude ekonomicky efektivní, tvrdí ministerstvo. Studie vznikala dva roky

Číst článek

Studii dle úřadu ještě čeká projednání monitorovacím výborem, který pravděpodobně vznese řadu připomínek, „v důsledku čehož se studie buď v jednotlivých částech, či i jako celek ještě s největší pravděpodobností změní.“ (Celé odůvodnění najdete na konci textu.)

Navzdory tomu, že studie není kompletní a dozná změn, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) už 19. října na svém twitteru napsal, že studie prokázala výhodnost nové dopravní stavby.

Ve stejném duchu se pak nesla i tisková zpráva ministerstva, podle níž studie vznikala dva roky a posuzovala různé varianty vodního koridoru, včetně kombinací pouze některých jeho částí. Propojení všech tří řek se podle ministerstva ukázalo jako efektivní, i když hraničně. Propojení Labe s ostatními řekami je hodnoceno jako rizikové.

Tweet ministra Dana Ťoka k výsledkům studie rentability kanálu Dunaj - Odra - Labe | Foto: Jan Cibulka

Nesmyslná debata

Nyní se ale ministerstvo v odmítavém rozhodnutí odvolává na výjimku ze zákona o svobodném přístupu k informacím, podle níž úřad nemusí zveřejňovat informace, které vznikly v souvislosti s přípravou nového rozhodnutí.

Po uplatnění této výjimky ale dle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu musí úřad přesvědčivě zdůvodnit, proč by bylo zveřejnění informace nežádoucí.

Ministerstvo se omezuje toliko na konstatování, že „diskuse o nehotové, nepřipomínkované studii by byla zavádějící a věcně nesmyslná“.

Dunaj-Odra-Labe

Náklady na propojení Dunaje a Odry se odhadují na 281 miliard korun, zapojení Labe do projektu by pak vyšlo na dalších více než 300 miliard. Stavbu dlouhodobě prosazuje především prezident Miloš Zeman, který hovoří i o zapojení Číny. „Mým snem by bylo, aby se Čína podílela na výstavbě kanálu Dunaj-Odra,“ uvedl v roce 2015. Dříve také uváděl, že projekt by na 15 let přinesl 60 000 pracovních míst.

Podle experta na informační právo Adama Ruta z Otevřené společnosti je takové chování problematické. „Oni sami, tím, že zveřejnili výsledky studie, zahájili veřejnou debatu,“ řekl serveru iROZHLAS.cz.

„Teď ale ministerstvo udržuje veřejnost v informačním deficitu a samo operuje se znalostí té celé studie.“

Doplnění 7. 11. 2018: Údajnou pracovní verzi studie zveřejnil server Zdopravy.cz, kterému ji ministerstvo rovněž odmítlo poskytnout, portál ji pak "získal z jiných zdrojů."

Zveřejníme ‚to podstatné‘

Ministerstvo dopravy se brání, že „základní závěry studie“ představí na setkání s novináři v pátek 9. listopadu. „Studie jako taková tam asi nebude, protože má 3500 stran,“ reagovala na dotaz iROZHLAS.cz mluvčí resortu Lenka Rezková s tím, že na pátečním setkání se novináři „dozví vše podstatné“.

Na zpracování studie rentability vodního díla Dunaj-Odra-Labe, za níž stát zaplatil 22 milionů korun, se podílely tři firmy: Sweco Hydroprojekt, a. s., Aquatis, a. s., a Vodní cesty, a. s.

Podle serveru Deník N se všechny tři společnosti zabývají projektováním a realizací vodních staveb, vybudování průplavu by pro ně tak znamenalo významnou obchodní příležitost. Firmy střet zájmů odmítly.

V minulosti se proti vybudování kanálu postavila komise pro životní prostředí Akademie věd ČR. „Nemá ekonomické, sociální ani ekologické zdůvodnění a opodstatnění. Jde o investičně velmi náročný projekt, který v nynější dematerializující se evropské ekonomice prokazatelně nezaručuje ekonomickou návratnost,“ napsali vědci k projektu v roce 2014.

Odůvodnění, proč ministerstvo nechce studii zveřejnit:

Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme