Sůl ze silnic ničí stromy. Lesníci z Vysočiny chtějí vymáhat škody u soudu

Spor lesníků s cestáři na Vysočině zřejmě skončí u soudu. Hajní zjistili, že kolem komunikace u obce Stáj se v půdě a jehličí nachází až čtyřikrát vyšší koncentrace chloridů. Podle odborného posudku je to kvůli chemické údržbě. Správa a údržba silnic ale rozbor neuznala.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silniční pluh

Silniční pluh | Foto: Jan Rosenauer

Mezi Žďárem nad Sázavou a Jihlavou se denně pohybují tisíce automobilů. Řidiči chtějí bezpečně dojet a silničáři se jim snaží vyhovět.

Majitelé lesů si ale přejí, aby nikdo nezasahoval do jejich práv. "Je to poškození majetku. Pracovník výzkumného ústavu odebral vzorky půdy a jehličí a následně se prokázalo, že škoda je způsobená použitím soli," uvedl Karel Klíma, ředitel Lesního družstva obcí v Měříně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sůl ze silnic prý ničí stromy. Měli by platit škodu silničáři? V Ozvěnách dne Radiožurnálu o tom diskutovali Oldřich Dušátko z Krajské správy a údržby silnic Vysočina a ředitelka České inspekce životního prostředí Eva Tylová

Expertíza pochází z léta roku 2008. Výsledky tehdy prokázaly až čtyřikrát vyšší koncentrace chloridů v půdě a jehličí sto metrů od silnice.

Krajská správa a údržba silnic kraje Vysočina rozbory neuznala. Cestáři opírají svou argumentaci o to, že viníkem rozlévání slané vody do okolí je automobilový provoz, nikoliv oni sami.

"My sypeme solí na základě schváleného plánu zimní údržby a na základě společenské nutnosti," říká náměstek krajské správy Oldřich Dušátko.

Vládní výnos z 60. let dává zapravdu lesníkům

V lese už uschlo několik stromů, škody odhadují lesníci na desítky tisíc korun. Přestože nejde o významné částky, podle Klímy je úhrada nutná. Navíc odmítá tvrzení, že za vyplachování soli není zodpovědný ten, kdo ji na silnici sype.

"Když někdo používá chemické prostředky na komunikaci, tak nese i odpovědnost za to, kam se dostanou. V našem případě zatekly do lesního porostu a způsobily úhyn přibližně sta kubíků stromů," zdůraznil Klíma.

Podobný závěr přitom plyne i z právní analýzy, kterou má České rozhlas k dispozici. Advokát v materiálu cituje z výnosu státní arbitráže a odvolává se na usnesení vlády z roku 1967, kde se mimo jiné uvádí, že ten, kdo solí silnice, je také zodpovědný za škody vzniklé na lesních porostech v okolí.

I na základě tohoto rozboru chce lesní družstvo předat věc soudu. "Je zapotřebí se o práva vlastníků poprat," podotkl ředitel družstva Karel Klíma.

Rozsudek může být precedentem

Silničáři o úhradě škody nechtějí ani slyšet. Náměstek Dušátko věří, že u soudu zvítězí veřejný zájem. Současně se ale obává, že by případný rozsudek ve prospěch družstva se mohl stát precedentem: "Následně by mohl přijít s tímto požadavkem kdokoliv, kdo má nejenom les, ale i nemovitost."

O případ se zajímá i Česká inspekce životního prostředí. Správní řízení zatím nezahájila. "Protože je to správně nový delikt, čekáme na další rozbory, které ukáží, jaký je vlastně stav poté, co byla provedena určitá nápravná opatření," uvedla ředitelka inspekce Eva Tylová.

Silničáři položili vloni v létě položili kolem inkriminované vozovky mezi Jihlavou a Žďárem betonové žlaby, které mají slanou vodu odvádět pryč. Na jaře se opět z místa odeberou vzorky, tentokrát provedou rozbor obě strany.

Martin Hromádka, Milan Kopecký, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme