Superkoncepce infrastruktury ČR naráží zejména na smysl své podstaty

Superkoncepce - green paper, tedy návrh ministerstva dopravy se momentálně nachází ve druhém kole diskuzí a připomínkování. Po něm by již měl vzniknout takzvaný white paper, tedy něco jako bílá kniha dopravní infrastruktury.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Opárno

Stavba dálnice D8 - most Opárno | Foto: IDMZ

Jak ale říká předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Čížek, připomínky z prvního kola nebralo ministerstvo příliš v úvahu. Ty tak zůstávají i pro druhé kolo stále stejné. Jaké hlavní problémy vidí v superstrategii sdružení popisuje právě jeho předseda Petr Čížek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Superkoncepce ministerstva dopravy. Příspěvek Barbory Kreuzerové a rozhovor s mluvčím ministerstva Jakubem Ptačinským.

„Hlavní problém vidíme v tom, že nenaplňuje ani usnesení vlády ze srpna loňského roku. Podvoluje se tak momentálnímu stavu finančních prostředků, které mohou být do dopravní infrastruktury investovány a nehledá koncepci, jak naplnit usnesení vlády,“ uvedl Čížek pro Rádio Česko.

Kromě toho stavaři nesouhlasí také s některými časovými výhledy do budoucna. Nelíbí se jim třeba termín dokončení páteřní sítě komunikací. K tomu chybí totiž ještě dostavět přibližně 1000 kilometrů silnic a dálnic. Termín dokončení sítě je přitom stále odkládán.

„Nesouhlasíme s tím, že se spokojili s dobudováním sítě do roku 2025,“ uvedl jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

Projekt k ničemu

Podle odborníka na cenu silničních staveb Vladimíra Veselého vedla superkoncepce ke vzácné shodě mezi odborníky a politiky. Totiž, že není prakticky k ničemu. Navíc tento dokument ještě ani není schválený a už lze říci, že není přínosem.

„Zatím více škodí. Celá příprava a stávající výstavba projektů se zastavila kvůli čekání na schválení superkoncepce. To ale může trvat ještě hodně dlouho,“ řekl Veselý pro Rádio Česko.

Největší problém tedy nemá být nedostatek peněz, ale nedostatek koncepčnosti. Problematiku financování se snaží řešit také Návrh alternativ financování silniční infrastruktury. Ten byl na ministerstvu podán ve spolupráci se Svazem podnikatelů ve stavebnictví. V čem tento návrh spočívá vysvětlil Petr Čížek:

„Je potřeba nerezignovat s ohledem na vynaložení možných prostředků. Jsou i jiné cesty než jen koukat, kolik peněz je ve Státním fondu infrastruktury. Nabízíme například varianty dodavatelských úvěrů a rozvolnění staveb.“
Návrh byl podán už loni v prosinci. Nesetkal se ale na ministerstvu s žádnou větší odezvou. V prvním kole připomínek se tento návrh na podobě superkoncepce neodrazil. To by se podle Petra Čížka mohlo ale v budoucnu změnit:

„Zřejmě se k tomu z časových důvodů ministerstvo nedostalo. Nyní nám bylo přislíbeno, že po zpracování superkoncepce se k tomu ministerstvo vrátí.“

Nikdo neví, o co jde

Otázkou tak zůstává, k čemu že má dokument honosně nazývaný superstrategie vlastně být. Tento dokument navíc ani nemá být předkládán ke schvalování poslanecké sněmovně. Jasno v tom, co má dokument přinést nového nemá ani Petr Čížek.

„Ani nevím, k čemu je superkoncepce dobrá, protože v ČR existuji materiály koncepčního charakteru, kterými by se měla řídit vláda. Ta by pak měla zhodnotit, v jakém stavu síť infrastruktury má,“ uzavřel Čížek.

O budoucnosti superkoncepce nebo také dopravní supestrategie ještě tedy není rozhodnuto. I přes výtky nízké odbornosti nebo nekoncepčnosti ale dokument prochází druhým kolem připomínek. Osud dokumentu záleží pouze na postoji ministerstva dopravy České republiky. To si za celým dokumentem ale stojí a stáhnout ho nehodlá.

Lukáš Vincourek, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme