Svět podporuje biopaliva - Česko podle HN přešlapuje na místě

Celostátní deníky se také dnes věnují povolebním vyjednáváním o nové vládě. Ropa je čím dál tím dražší a světové velmoci hledají cestu, jak ušetřit. Jedním z receptů na levné pohonné hmoty budou podle Hospodářských novin biopaliva. Právo informuje o tom, že se chystá bojkot mýtných bran - podle ministra dopravy by byl ale nezákonný. Běžné pilulky proti chřipce by kvůli narkomanům mohly být pouze na předpis, zjistila Mladá fronta Dnes. Na Šumavu míří další nebezpečí - tamní borůvčí teď okusují tisíce píďalek, píší Lidové noviny.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk

domácí tisk | Foto: Alena Palečková

Hlavními tématy dnešních deníků jsou vyjednávání o nové vládě a situace v Libanonu. Hospodářské noviny například pozorují, že jednání o novém kabinetu od sebe vzdalují Václava Klause a Mirka Topolánka. Prezident totiž předsedovi ODS vyměřil dva měsíce na sestavení vlády. Lhůta vyprší příští týden a Topolánkovi se to nelíbí. Klaus se zase obává, že se předsedovi ODS sestavit vládu nepodaří.

Po jeho dvou neúspěšných pokusech by dostal šanci předseda ČSSD Jiří Paroubek a podle prezidenta hrozí, že by se s touto stranou dostali k moci komunisté. Podle zdroje blízkého prezidentovi, který Hospodářské noviny citují, se mělo s Paroubkem začít jednat už dříve. Klausovi by se líbil postup jednání, kterým v roce 1996 uzavřel dohodu s Milošem Zemanem. Nyní by ale roli ODS převzala celá trojkoalice.

Cena benzínu ve Spojených státech je nejvyšší za poslední čtvrtstoletí. V Česku dosáhla letošního vrcholu, shrnují současnou situaci Hospodářské noviny. Svět hledá způsob, jak zajistit menší závislost na ropě. Vlády od Spojených států přes Indonésii až po Evropu mají jeden recept - návrat do minulosti. Před více než sto lety totiž většina aut jezdila ne na benzín, ale na alkohol, uhlí nebo elektřinu.

List připomíná, že jen ve Spojených státech v příštím roce a půl postaví 50 nových továren na biopaliva a celosvětově se produkce biopaliv do roku 2011 téměř zdvojnásobí. Továrny na biolíh jsou už i u nás, uvádějí dál Hospodářské noviny. Jenže firmy stále nevědí, kdo od nich bude biolíh brát. Pravidla neexistují a čeká se až na nový vládní kabinet.

Na první pohled se podle Hospodářských novin zdá, že politici o biopalivech nedokáží rozhodnout proto, že neví, kterou lobby vlastně podpořit - prosazující klasickou petrochemii nebo bijící se za biopaliva. Podle odborníků je ale věc složitější: Česko totiž stále nemá základní analýzu toho, co je pro nás ekonomicky výhodné. Ukazuje se například, že výroba lihu z cukrovky je třikrát výhodnější než z obilí. Čeští rolníci ale počítají s tím, že by na biopaliva využili hlavně přebytky obilí. Náš stát tak vůbec neplní cíl, který si vytkl: už letos dosáhnout alespoň tříprocentního podílu biopaliv na trhu, uzavírají Hospodářské noviny.

Hrozby některých krajů a obcí, že budou bojkotovat stavbu mýtných bran, považuje ministr dopravy Milan Šimonovský za nereálné a odporující zákonu. Informuje o tom dnešní vydání deníku Právo. Správní orgán podle Šimonovského nemůže předem říct, jak bude rozhodovat ve správním řízení. Tím by porušil zákon. Resort prý nemá žádné oficiální informace o tom, že by kraje a obce bojkot skutečně chystaly.

Představitelé regionů se ale podle Práva takovým záměrem netají. Chtějí například zdržovat stavební řízení. Snaží se dosáhnout toho, aby ze státních zdrojů šlo víc peněz na opravy silnic druhé a třetí třídy. Argumentují tím, že část kamionů bude zpoplatněné úseky objíždět po silnicích nižších tříd, a tím je značně poškodí.

Dnešní Právo také uklidňuje, že silnice v Česku vydrží i středomořský žár. Dálnicím podle ministerstva dopravy neuškodí ani kombinace vysokých teplot a těžkých kamionů. Jsou na to stavěny. Proto se neuvažuje o zákazu vjezdu nákladních vozidel na tyto komunikace. To je praxe běžná například v sousedním Polsku: když tam teploty překročí třicet stupňů, nesmějí od 11. do 22. hodiny kamiony na silnice.

Vedro způsobuje v České republice problémy pouze na silnicích nižších tříd, kde se prohlubují vyjeté koleje. V Moravskoslezském kraji se třeba také potí asfaltové nátěry starších vozovek. S extrémním teplem s potýkají i železničáři. Ani na drahách však vysoké teploty nezpůsobují žádné potíže, uzavírá dnešní Právo.

Lidové noviny si za téma dnešního vydání zvolily situaci obcí v severních Čechách. Hornímu Jiřetínu a sousedním Černicím totiž kvůli těžbě hnědého uhlí stále hrozí zánik. Nedaleko nich stojí zámek Jezeří. Ten by případnou likvidací obou obcí de facto zasažen nebyl. Přesto by to pro památku, která je v současné době nákladně opravována, znamenalo faktický konec.

"Zámek zůstane stát úplně osamocený, všude kolem budou doly. K nejbližšímu obydlenému sídlu to budeme mít dvacet kilometrů," uvedla pro Lidové noviny kastelánka Hana Krejčová. Mostecká uhelná sice plánuje, že v případě těžby k zámku postaví novou silnici - to ale podle kastelánky nepomůže. Navíc by se kvůli její stavbě musely odlesňovat svahy Krušných hor, píší dnešní Lidové noviny.

Narkomani si podle Mladé fronty Dnes oblíbili drogy z paralenu a nurofenu. Obsahují totiž pseudoefedrin, ze kterého je možné vyrobit pervitin. Jdou volně koupit v lékárně i na internetu. Lékárníci teď vymýšlejí způsob, jak výrobcům drog zamezit, aby si nakupovali zmíněné preparáty ve větším množství. Není vyloučené, že budou na předpis. Zareagoval i největší tuzemský výrobce, Zentiva. Už od února vyrábí novou verzi modafenu, ze kterého už není tak snadné pseudoefedrin získat. Vyvíjí se i podobně vylepšený paralen, dodává Mladá fronta Dnes.

Šumavu trápí po kůrovci další škůdce, upozorňují Lidové noviny. Porosty borůvek tam masově likvidují housenky nenápadného motýlka - píďalky. Odborníci ale uklidňují, že přemnožení píďalek není nic mimořádného - opakuje se asi po deseti letech a dokáže si s nimi poradit jejich přirozený nepřítel - tetřev hlušec.

Jana Zemanová, Marián Vojtek, Kateřina Křenová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme