Taháky i přehmaty kampaní. S čím jdou strany a hnutí do předvolebního boje?

Předvolební kampaň sice odstartovala oficiálně už před několika týdny, některé politické strany její podobu představily teprve nedávno. Zatímco koalice lidovců se starosty nasazuje klip od režiséra Filipa Renče, ODS jde do předvolebního boje po vzoru britských kolegů se srovnávacími billboardy. Volební taháky ukázala také TOP 09, o poslanecká křesla se popere s heslem „neuhneme“.

Původní zpráva Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Skautský pozdrav ve volebním klipu KDU-ČSL a STAN. | Zdroj: repo YouTube

Nerozlučné přátelství dvou malých chlapců, kteří společnými silami poráží ostatní děti v přetahované lanem nebo zdolají skálu. Alespoň tak prezentují děti, které se v závěru snímku promění v šéfa lidovců Pavla Bělobrádka a lídra starostů Petra Gazdíka, jejich koaliční spolupráci. Vzájemnou důvěru přitom stvrdí třemi vztyčenými prsty pravé ruky.

Pět měsíců do sněmovních voleb. Strany za kampaně utratí asi 400 milionů

Číst článek

Toto gesto politiků symbolizující typický skautský pozdrav ale příliš neocenili sami skauti. Propojení skautingu s politikou mluvčí spolku Junák Jitka Taussiková označila ve vyjádření pro server iROZHLAS.cz za „nešťastné a nežádoucí".

„Skauting už více než sto let formuje mladé lidi, je hnutím s významnou společenskou rolí a hnutím bytostně prodemokratickým. Zároveň ale setrvale a záměrně stojí mimo soupeření politických stran."

Svou kritiku skauti skrze mluvčí Taussikovou záhy zmírnili: „Považujeme ovšem za legitimní, když se veřejní představitelé, kteří jsou zároveň skauty, ke skautským ideálům upřímně a otevřeně hlásí."

Že by klip obsahoval skautskou symboliku, ale Gazdík, sám dlouholetý člen skautského spolku, odmítl: „Symbol tří prstů nemusí být symbol pouze skautské organizace. Nepoužili jsme ani kroj, ani lilii. Nevím, kde by měla být ta hranice, co je možné, a co ne."

Propagační klip pro čerstvou koalici lidovců se starosty vytvořil filmový režisér Filip Renč. Není to jeho první zakázka s politickou tematikou. Předvolební spot v minulosti natočil také pro Miloše Zemana, který v roce 2013 kandidoval v první přímé volbě prezidenta, nebo pro ODS.

Politolog Daniel Kunštát z Cevro institutu ovšem upozorňuje, že nejde o příliš efektivní způsob, jak voliče oslovit: „Tohle není a nebude ten nejvlivnější způsob oslovení voličů, nejen v případě této politické formace. Drtivá většina těch, kteří budou koalici volit, příslušný klip nikdy neuvidí."

Srovnávací kampaň ODS

Občanští demokraté sází na hesla „silný program, poctivá politika a stabilní země". Po celém Česku by se měly objevit stovky billboardů s touto tematikou. Podle lídra centrálního volebního štábu strany Zbyňka Stanjury půjde většinou o pozitivní kampaň doplněnou srovnávacími billboardy.

A právě ty mohou být terčem kritiky. Na plakátech dominují na červeném poli tváře premiéra Bohuslava Sobotky z ČSSD, lídra hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana s nápisem chaos, cirkus, ostuda. Vedle toho kontrastuje modře zabarvená nabídka občanských demokratů.

Srovnávací kampaň ODS před sněmovními volabmi v roce 2017 | Zdroj: ODS

Jenže tento billboard je totožný se srovnávací kampaní britské premiérky Theresy Mayové pro předčasné parlamentní volby. Mluvčí ODS Jana Havelková přiznává, že se strana britskými kolegy skutečně inspirovala.

„Princip srovnávací kampaně se v kampaních často používá, ODS tento druh vizuálů využívala už před osmi lety. V našem případě se ale jedná pouze o doplněk kampaně, který bude využit v jednotkách desítek kusů. Významněji zastoupené budou vizuály s pozitivním sdělením s důrazem na program ODS," vysvětlila.

Kampaň Konverzativní strany pro předčasné parlamentní volby ve Velké Británii. | Zdroj: Konzervativní strana

Podle politologa Kunštáta však kopírování kampaní ze zahraničí není nic neobvyklého, navíc srovnávací kampaň je podle něho velmi účinný nástroj politické komunikace.

„U vizuálů prakticky všech politických stran najdeme větší či menší stopy inspirace zahraničními vzory. Velké zahraniční strany mají přece jen podstatně větší finanční možnosti než naše strany, a tudíž disponují prvotřídními odborníky na politické PR a lze - asi právem - předpokládat, že ti jim vytvářejí také prvotřídní produkt."

Dominují červená a modrá

Kunštát současně připomíná, že přijít s něčím novým není jednoduché. „Speciálně ve vizuální formě politické reklamy také nelze mnoho nového, zcela originálního vymýšlet. Například už jen proto, že většina tradičních západních stran pracuje dominantně v zásadě jen se dvěma barvami, modrou a červenou. Prostor pro odlišení tak není příliš velký," doplňuje.

Předvolební kampani TOP 09 v čele s Miroslavem Kalouskem dominuje červená a modrá barva | Zdroj: TOP 09

To je i případ opoziční TOP 09 – i její kampaní dominuje červená a modrá. Stejně jako ODS v „horké fázi kampaně" počítá s billboardy i plakáty. Zaměřit se chce také na komunikaci na sociálních sítích. Do voleb jde s heslem „Neuhneme" a s důrazem na Evropskou unii a přijetí eura.

„U TOP 09 je tento záměr celkem logický. Vědí, že právě ona proklamovaná garance prozápadní orientace země, a to v mnoha různých směrech a aspektech, je tím klíčovým podnětem, který některé voliče motivuje volit právě 'topku'. A navíc, topka se důrazem na toto téma do určité míry může odlišit od jiných stran," komentoval Kunštát.

Do kampaně chce strana, která se podle posledních předvolebních průzkumů pohybuje okolo sedmi až devíti procent, vložit až 70 milionů korun.

ANO i ČSSD kampaně teprve ladí

Oproti tomu vládní hnutí ANO, kterému poslední volební modely přisuzují přes třicet procent, počítá s tím, že povolenou částku na kampaň, tedy 90 milionů korun, využije celou. Kampaň by se měla podobat v základních rysech těm předchozím, její vrchol by měl přijít od září, do té doby budou náklady spíš při zemi.

Za politický plakát pokuta až 100 tisíc. Na přísná předvolební pravidla mohou doplatit i obyčejní lidé

Číst článek

Kampaň hnutí ANO zahájilo zkraje května, když ve většině tuzemských denících vyšla reklama Babiše s přelepenými ústy. Hlavním tématem kampaně by však podle Babiše měly být daně a investice.

ČSSD hlavní heslo teprve ladí, dle čtvrtečního vyjádření Bohuslava Sobotky ho sdělí příští týden. Zatím se snaží zaujmout sloganem vypůjčeným od odborů „Konec levné práce". Ostrý start kampaně chystá po programové konferenci v červnu, rozpočet kampaně podle volebního manažera Jana Birkeho plánuje na 82 milionů korun.

Naposledy se vedení sociální demokracie veřejně prezentovalo, když pomáhalo mladému sociálnímu demokratovi Aleši Urbanovi při propagaci akce Česko 20+. Nešlo však údajně o oficiální aktivitu strany.

To komunisté plánují za kampaň utratit okolo 30 milionů korun, ostrou kampaň včetně billboardů odstartují podle místopředsedy Jiřího Dolejše až v září. Během léta ale zamýšlí kandidáti KSČM alespoň výjezdy mezi lidi.

Oproti tomu předvolební plakáty s heslem „Ne islámu, ne terorismu" a „EU – odejdeme po anglicku" už vylepilo hnutí Tomia Okamury Svoboda a přímá demokracie, s náklady na kampaň by se mělo vejít do 18 milionů korun.

Kristýna Guryčová, Jan Řápek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme