Tatra Kopřivnice možná přijde o miliardovou zakázku pro armádu
Vlivní opoziční i vládní poslanci chtějí zrušit lukrativní armádní zakázku pro kopřivnickou Tatru. Firma ovládaná americkými investory vypověděla smlouvy českým firmám, především společnosti Praga Hostivař, která měla dodávat převodovky a nápravy. Poslanci kritizují fakt, že Tatra teď jen smontuje vozidla pro vojáky ze zahraničních dílů a podíl českého průmyslu na kontraktu za 2 miliardy a 600 milionů korun bude nulový. Kopřivnická automobilka má dodat vojákům několik stovek nákladních automobilů.
Exministr průmyslu a místopředseda ČSSD Milan Urban připomíná, že předchozí vláda nevypsala na lukrativní zakázku běžné výběrové řízení, ale oslovila přímo Tatru, protože chtěla podpořit český průmysl.
"Dneska to již není vůbec o českém průmyslu. Je to o dodávkách celého auta ze zahraničí. Myslím si, že to není důstojné pro Českou republiku a její armádu. Já to považuji za velmi špatné rozhodnutí, a proto jsem požádal premiéra Topolánka o nápravu, případně o zrušení celého tendru. Odpověď jsem zatím neobdržel," říká Urban. "Měl by být vyhlášen nový tendr, kde bude podmínka zachování určitého podílu českého průmyslu," dodává Urban.
Celý projekt by zrušil i šéf sněmovního výboru pro obranu za ODS Jan Vidím. "V podstatě poslední skutečně český produkt měl být právě produkt firmy Praga a ve chvíli, kdy i ten bude vyřazen z výrobního cyklu, pak se to auto u nás skutečně jenom smontuje ze zahraničních dílů a podíl českého zbrojního a automobilového průmyslu bude nula," doplňuje Vidím.
Praga, jako výrobce převodových skříní a náprav, byla vedle francouzského Renaultu hlavním subdodavatelem. Francouzská automobilka má nákladní vozidla pro českou armádu vybavit motory a kabinami. Šéf představenstva Pragy David Brázda varuje, že zakázka bude mít zpoždění. "Dojde k ohromným skluzům na počátku, protože nebudou schopni dodržet původní harmonogram požadovaný armádou. Ty vozy měly být v sériových dodávkách už v letošním roce," říká Brázda.
Tatra se zatím nechce k celé záležitosti vyjadřovat. Její spor s Pragou zřejmě skončí u soudu. "Samozřejmě, že se chceme té situaci bránit a jsme připraveni podat žalobu," potvrzuje další postup Pragy David Brázda.
Ministerstvo obrany říká, že do sporu mezi Pragou a Tatrou nebude zasahovat. Podle jeho dnešního vyjádření není podíl českého průmyslu na projektu v žádném případě nulový. Naopak prý přesahuje vysoko dvě třetiny.
Ministerstvo tvrdí, že z celkového počtu 29 hlavních součástek automobilu pouze 4 dodávají zahraniční subdodavatelé. Zbytek pak pochází z produkce českých firem. Výše peněz, které v rámci projektu putují do tuzemské ekonomiky, se tak údajně nemění.