Tatra Kopřivnice možná přijde o miliardovou zakázku pro armádu

Vlivní opoziční i vládní poslanci chtějí zrušit lukrativní armádní zakázku pro kopřivnickou Tatru. Firma ovládaná americkými investory vypověděla smlouvy českým firmám, především společnosti Praga Hostivař, která měla dodávat převodovky a nápravy. Poslanci kritizují fakt, že Tatra teď jen smontuje vozidla pro vojáky ze zahraničních dílů a podíl českého průmyslu na kontraktu za 2 miliardy a 600 milionů korun bude nulový. Kopřivnická automobilka má dodat vojákům několik stovek nákladních automobilů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tatra 813

Tatra 813 | Foto: Hynek Bulíř

Exministr průmyslu a místopředseda ČSSD Milan Urban připomíná, že předchozí vláda nevypsala na lukrativní zakázku běžné výběrové řízení, ale oslovila přímo Tatru, protože chtěla podpořit český průmysl.

"Dneska to již není vůbec o českém průmyslu. Je to o dodávkách celého auta ze zahraničí. Myslím si, že to není důstojné pro Českou republiku a její armádu. Já to považuji za velmi špatné rozhodnutí, a proto jsem požádal premiéra Topolánka o nápravu, případně o zrušení celého tendru. Odpověď jsem zatím neobdržel," říká Urban. "Měl by být vyhlášen nový tendr, kde bude podmínka zachování určitého podílu českého průmyslu," dodává Urban.

Celý projekt by zrušil i šéf sněmovního výboru pro obranu za ODS Jan Vidím. "V podstatě poslední skutečně český produkt měl být právě produkt firmy Praga a ve chvíli, kdy i ten bude vyřazen z výrobního cyklu, pak se to auto u nás skutečně jenom smontuje ze zahraničních dílů a podíl českého zbrojního a automobilového průmyslu bude nula," doplňuje Vidím.

Praga, jako výrobce převodových skříní a náprav, byla vedle francouzského Renaultu hlavním subdodavatelem. Francouzská automobilka má nákladní vozidla pro českou armádu vybavit motory a kabinami. Šéf představenstva Pragy David Brázda varuje, že zakázka bude mít zpoždění. "Dojde k ohromným skluzům na počátku, protože nebudou schopni dodržet původní harmonogram požadovaný armádou. Ty vozy měly být v sériových dodávkách už v letošním roce," říká Brázda.

Tatra se zatím nechce k celé záležitosti vyjadřovat. Její spor s Pragou zřejmě skončí u soudu. "Samozřejmě, že se chceme té situaci bránit a jsme připraveni podat žalobu," potvrzuje další postup Pragy David Brázda.

Ministerstvo obrany říká, že do sporu mezi Pragou a Tatrou nebude zasahovat. Podle jeho dnešního vyjádření není podíl českého průmyslu na projektu v žádném případě nulový. Naopak prý přesahuje vysoko dvě třetiny.

Ministerstvo tvrdí, že z celkového počtu 29 hlavních součástek automobilu pouze 4 dodávají zahraniční subdodavatelé. Zbytek pak pochází z produkce českých firem. Výše peněz, které v rámci projektu putují do tuzemské ekonomiky, se tak údajně nemění.

Pavel Otto, Marie Matúšů Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme