Technika je podle úřadů drahá. Fronty na občanky se mohou vrátit

Úřadům, které od ledna vydávají občanské průkazy, se ve čtvrtek ulevilo. I tři hodiny včera žadatelé čekali v Českých Budějovicích nebo v Břeclavi, největší nápor klientů tam ale dnes ustal. Obce které zápasily s frontami i v úterý a ve středu mají společný problém - nedostatek vybavení, ministerstvo vnitra na něj ale nemá peníze, nekončené fronty se tak mohou vrátit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový formát občanského průkazu (platný od 1.1.2012) | Foto: Ministerstvo vnitra ČR

„Jsem tedy od deseti hodin. Déle než hodinu a půl. Zatím jsem zklamaná, protože jsem předpokládala, že je začátek, tak to půjde nějak rychleji. Možná, až se to zaběhne, že to půjde dobře,“ říká jedna z klientek.

Dobře to ale na magistrátu v Plzni nešlo ani ve středu, tedy třetí den poté, co kvůli technických problémům zkolaboval systém v celé zemi. Dnes tam vládne klid. Vedoucí odboru správních činností Roman Matoušek říká, že větší množství uživatelů systém nezvládá, reaguje pomalu. Úřad by potřeboval více techniky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Celý příspěvek si můžete také poslechnout

„Magistrátu tento počet pracovišť zcela jistě nestačí. Ideální stav by byl pro nás pracovišť jedenáct. V krizovém případě jsme schopni pracovat i s deseti. Sedm je naprosto nedostatečné,“ upozorňuje Matoušek.

Důvodem návalu může být dvoutýdenní pauza úřadů před koncem roku. Žadatelé si také zatím nevšimli, že se úřední hodiny prodloužily a rozšířily se i do dalších dní. Faktem zůstává, že chybí vybavení, které ministerstvo vnitra slibovalo dodat, a to zdarma. Místo toho jen přebudovalo pracoviště, která už úřady měly.

„Byla uskutečněna nabídka poskytovatelem služby odkoupit nebo pronajmout zařízení tak, aby se na úřadech netvořily fronty, aby komfort pro občany byl větší,“ vysvětluje Zdeňka Tomášová z oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů ministerstva vnitra.

Prodloužená úřední doba

Kysele se na nabídku tváří v Olomouci, Ostravě, Plzni nebo Českých Budějovicích. V Břeclavi, kde se i dnes pohybuje čekací doba kolem hodiny, podle Elišky Windové z odboru kanceláře tajemníka nabídku zváží: „V případě, že by byl počet stále nevyhovující, museli bychom situaci vyhodnotit. Ale musíme říct, že se nám nelíbí možnost, že bychom to museli, jako radnice, kupovat, když je to výkon státní správy.“

Z více než 200 oslovených úřadů si techniku zatím pronajme jen dvanáct z nich. Například magistrát v Brně. Další obce nemají peníze, nebo jim připadá cena příliš vysoká. „Ceny jsou různé podle druhu pracovišť. Těch je celkem pět typů a pronájem do roku 2015 je, tuším, až k milionu. Jinak jsou to měsíční pronájmy 20 nebo 30 tisíc. Ale i to se některým úřadů zdálo být příliš drahé,“ říká Tomášová.

Za několik týdnů si začnou lidé vyhotovené doklady vyzvedávat. Jestli některé úřady opět nebudou stíhat, záleží i na tom, zda lidé využijí možnost objednat se po internetu a vštípí si, že úředníci pracují i mimo pondělí a středu a navíc odpoledne.

Petr Kořínek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme