Změna zákona ‚telešmejdy‘ nezastavila, počty stížností rostou. Nejsnadnějším terčem jsou senioři

Český telekomunikační úřad zaznamenal rychlý nárůst stížností na nevyžádané telefony od firem. Nárůst takzvaných telešmejdů potvrzuje i spotřebitelská organizace dTest, podle které utajení prodejci po telefonu cílí hlavně na seniory a chovají se často i agresivně.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Call centrum, telefonní operátor (ilustrační foto)

Operátoři se nejčastěji seniory snaží nalákat velmi milým přístupem (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Každý měsíc se jedná o desítky stížností – konkrétně se na Český telekomunikační úřad obrátilo v červenci 57 lidí, v srpnu 87 a v září 85. Každou takovou stížnost úřad prověřuje.

Časté jsou ale také případy, kdy spotřebitel v minulosti udělil volajícímu souhlas – buď přímo, nebo zprostředkovaně. Takové volání pak není v rozporu se zákonem, souhlas jde ale kdykoliv odvolat.

Elektrické přímotopy, nejvyhledávanější výraz na e-shopech. Češi před zimou shání alternativy vytápění

Číst článek

„Bohužel část případů porušení zákona o elektronických komunikacích je velmi obtížné úspěšně sankcionovat, protože obtěžující společnosti využívají například zahraniční anonymní předplacené karty. I na řešení těchto případů však pracujeme,“ dodává pro Radiožurnál mluvčí úřadu Tereza Meravá.

Od července letošního roku chrání spotřebitele před marketingovými, a tedy nevyžádanými telefony, navíc novela zákona o elektronických komunikacích. Pokud chtějí firmy telefonicky kontaktovat například své zákazníky, musí k tomu mít souhlas. Pokud ho nemají, jde o protizákonné jednání a Český telekomunikační úřad jim může udělit pokutu až 50 milionů korun.

Problém osamocených seniorů

Podle spotřebitelského centra dTest volají často firmy pod záminkou průzkumu veřejného mínění nebo na základě předem uděleného souhlasu. Ohroženou skupinou jsou tak především senioři, kteří jsou často osamělí a telefonát je pro ně příležitostí si s někým popovídat.

Telešmejd může spotřebitele zahltit velkým množstvím informací, může na něj vyvíjet nátlak a také naléhat. Ojedinělá ale není ani opačná taktika. Operátor hovoru může být naopak velice milý a spotřebitel tak získá pocit, že je zcela výjimečným zákazníkem.

Šéf Energetického regulačního úřadu: Výpočet záloh problém není, tím jsou nekalé praktiky

Číst článek

Jako například v případě tohoto telefonátu se seniorkou: „My si toho samozřejmě vážíme. Za vaši ochotu mám pro vás poděkování a hlavně vzhledem k aktuální nelehké situaci v České republice v rámci speciální slevové akce vám můžeme poslat zcela nový účinný přípravek na vyzkoušení na podporu vašeho zdraví nebo vaší rodinky. Speciálně pro vás tady mám výbornou kůru na klouby, využívání vám můžu doporučit.“

Prodejci navíc často ani neodpovídají na otázky – zvlášť pokud se týkají ceny.

Podle mluvčí spotřebitelského centra dTest Lucie Přinesdomové by si spotřebitelé v podobných situacích měli dát pozor na nátlakové metody volajících.

„Neměli by se nechat dotlačit k souhlasu s nabídkou, o kterou nemají zájem. Volající naopak může působit velmi sympaticky, nicméně ani tímto by se spotřebitel neměl nechat zmást. Pokud ho nabízená služba zaujme, je důležité, aby získal dostatek informací jak o ceně, tak o povaze nabízeného plnění,“ radí Přinesdomová.

Nejlepší je hned na začátku hovoru říct rázné ne a telefon zavěsit. A nedat takzvaným telešmejdům vůbec šanci.

Barbora Kladivová, zuj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme