Televize musejí ztlumit reklamy, začíná platit novela vysílacího zákona
Televizní diváci si mohou oddechnout. Reklamy musí ode dneška ztišit všechny televize, které mají v Česku na vysílání licenci. Začíná platit novela vysílacího zákona a vyhláška, které hlasitost reklam v televizním vysílání regulují. Česká republika se tak připojila k řadě evropských zemí, které už také reklamy ztlumily.
Jak bude ztišení reklam vypadat přímo na vysílacích pracovištích, vysvětlil Libor Husník z elektrotechnické fakulty ČVUT:
„Každý pořad bude změřen a bude mu nastavena určitá značka. A podle té značky bude jakoby posazen na hlasitostní škálu. A tímto způsobem bude vysílán.“
O novou zákonnou úpravu hlasitosti televizních reklam se zajímala Věra Masopustová
Většina televizních stanic reklamy ztišila ještě před účinností novely vysílacího zákona. Jaká technická opatření k tomu byla třeba, řekl za FTV Prima David Vaníček.
„Museli jsme se dovybavit audioprocesory pro kontrolu úrovně zvuku v souladu s doporučením. V současné době přijímáme do vysílání pouze reklamní spoty, které toto doporučení splňují.“
Novelu vysílacího zákona připravili poslanci z volebního výboru Poslanecké sněmovny ve spolupráci s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Co televizním stanicím nově zákon nařizuje, popsal šéf výboru Václav Mencl z ODS.
„Zákon mluví o tom, že televizní reklama nemůže převyšovat hlasitostí okolní pořady.“
Na dodržování vyhlášky, která hlasitost reklam reguluje, bude dohlížet Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Má na to speciální software. Ten představil místopředseda Rady Milan Bouška.
„Software umožňuje kontinuálně a v reálném čase měřit až 25 programů na 8 různých vysílacích sítí. Kdybych to laicky řekl, tak třeba na 8 multiplexech bychom mohli měřit 25 programů.“
Zákon a vyhláška, které regulují hlasitost televizní reklamy, platí pro všechny stanice, které mají licenci pro vysílání v Česku. Pokud reklamy neztlumí, hrozí jim pokuta od deseti tisíc do pěti milionů korun.