Téměř 40 procent obchodníků zkresluje akční nabídky, zjistila ČOI

Česká obchodní inspekce varuje před fiktivními slevami. Za klamání zákazníků jen loni udělila pokuty přesahující patnáct milionů korun. Prodejci záměrně účtovali nižší slevy, než jaké avizovali v letácích, nebo zboží neoznačili cenovkou.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dveře České obchodní inspekce v Pardubicích zůstanou zavřené

Dveře České obchodní inspekce v Pardubicích zůstanou zavřené | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

„Pokud se podíváme na celkový počet, tak jsme na čísle téměř 3000 kontrol za rok 2014 a vidíme více než 1100 případů, kdy jsme se setkali alespoň jednou s porušením zákona,“ uvedl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

„Nejčastější porušení evidujeme v Plzeňském a Karlovarském kraji, dále v Jihočeském kraji a na Vysočině. Tam zhruba v 50 procentech všech kontrol porušili prodejci zákon.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Česká obchodní inspekce shrnula loňské pokuty za pochybení ve výprodejích. Mluvila o tom Zuzna Švejdová

Nejvyšší pokutu dostala společnost Tesco. „Pokuta 1,4 milionu korun, která byla loni rekordní, patří společnosti Tesco, a to za to, že opakovaně uváděla u zboží jinou cenu, než jaká byla nakonec fakticky účtována u pokladny. Například za DVD s cenou 49,50 si účtovali za 99 korun,“ říká Jiří Fröhlich.

Tesco přitom patří do žebříčku problémových řetězců opakovaně. V roce 2013 mu inspekce uložila dokonce jedenáct pokut. Pokuty společnost nerozporuje. V minulosti společnost uvedla, že je bere jako podnět ke zlepšení svých služeb.

Rizika jsou i v e-schopech

Kromě kamenných obchodů se ale stále častěji lidé nechávají napálit i v e-shopech. Nedávno třeba jeden z největších internetových obchodů v Česku uvedl na svých stránkách několik výrazně zlevněných produktů.

Česká obchodní inspekce kontroluje a dozoruje právnické a fyzické osoby prodávající nebo dodávající výrobky a zboží na vnitřní trh, poskytující služby nebo vyvíjející jinou podobnou činnost na vnitřním trhu, poskytující spotřebitelský úvěr nebo provozující tržiště (tržnice), pokud podle zvláštních právních předpisů nevykonává tento dozor jiný správní úřad.

Kupující si je ihned nakoupili, jenže prodejce následně nabídku stáhl s tím, že to byl omyl a zboží nedodá. Podle advokáta Ladislava Muroně má ale prodejce povinnost podmínky dodržet.

„V momentě, kdy prodejce nabízí ať už třeba v reklamě, nebo katalogu nějaké zboží či služby a jejich dodání za určenou cenu a nabídka je akceptována spotřebitelem, tak má právo na dodání zboží za cenových podmínek, jaké byly uvedeny.“

Závazné jsou také informace týkající se třeba termínu doručení nebo kvality zboží. Jakmile zákazník zboží nebo službu objedná, nemůže už prodejce podmínky obchodu měnit.

Povánoční slevy, výprodej (ilustrační foto) | Foto: Martin Karlík

mkp, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme