Antimonopolní úřad zrušil výběr vítěze tendru na mýto, ministr Ťok se odvolá

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Tím se stalo konsorcium firem CzechToll a SkyToll. Úřad to v úterý uvedl v tiskové zprávě. ÚOHS dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Ministerstvo dopravy se proti němu bude bránit.

Tento článek je více než rok starý.

Brno (Aktualizováno: 14:18 9. 5. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána s kamerovým systémem

Ilustrační foto | Foto: Tomáš Jelen | Zdroj: Český rozhlas

Ministerstvo dopravy podá proti rozhodnutí rozklad, případně se bude bránit i u soudu. Novinářům to ve středu řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže.

Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený i plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému od ledna 2020. „My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel,“ uvedl ministr.

Vítěz mýtného tendru společnost Czech Toll je překvapena rozhodnutím antimonopolního úřadu. Podle ní byl postup ministerstva dopravy v pořádku. Společnost nyní společně s partnerskou firmou Sky Toll, se kterou do tendru vstupovala, zváží další kroky, uvedl mluvčí firmy Miroslav Beneš. Czech Toll patří do investiční skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera.

Dosavadní provozovatel mýtného společnost Kapsch přivítala středeční rozhodnutí antimonopolního úřadu. Podle ní se tak potvrdily výtky, které firma měla k podmínkám tendru již od jeho vyhlášení, sdělil generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Podle něho rozhodnutí úřadu neohrozí další výběr mýta v Česku.

Desetitísice stránek na USB

Jedním z důvodů, proč ÚOHS tendr zrušil, byl způsob předání zadávací dokumentace ministerstvem dopravy jednotlivým uchazečům. Podle úřadu ministerstvo nezajistilo takové technické řešení, na kterém by se dalo ověřit, zda všichni uchazeči dostali shodné informace k podmínkám tendru. Zadavatel předával část dokumentace na přepisovatelných flash discích bez bližších informací o obsahu médií ani přesného počtu obsažených souborů.

„Předání zadávací dokumentace v rozsahu desítek tisíc stran na USB nosiči považujeme za zcela logické,“ řekl mluvčí CzechTollu Beneš. Podle něj obdobně postupovaly při tendru na mýtný systém i státní úřady v Německu a nikdo z účastníků, včetně firmy Kapsch, tento postup nezpochybňoval.

Mýto budou na dálnicích vybírat slovenský SkyToll a Kellnerův CzechToll. Kapsch neuspěl

Číst článek

Zadavatel podle úřadu také pochybil, když stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem ve spojení se zásadou transparentnosti, když nevymezil zadávací podmínky předmětné veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. V dokumentaci ministerstvo uvedlo, že předpokládá rozšíření zpoplatnění silnic 1. třídy o 900 kilometrů, tedy vymezilo rozsah plnění pouze odhadem. Vymínilo si také, že rozsah může případně měnit.

Společnost CzechToll chce o svém dalším postupu rozhodnout až po pečlivém prostudování rozhodnutí ÚOHS. Již v dubnu však zástupci firmy avizovali, že v případě zrušení tendru se budou bránit právní cestou.

Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy.

Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila čtyři nabídky. Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme