Testování žáků provázely na některých školách technické potíže

Základní školy začaly spouštět celoplošné testování žáků 5. a 9. tříd. Během dopoledne některé z nich hlásily technické problémy s připojením. Podle České školní inspekce, která testování organizuje, byla důvodem přetíženost systému.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na Základní škole Seifertova v Jihlavě vyplňovaly ráno děti testy z matematiky | Foto: Lucie Maxová

Generálka srovnávacích testů má ověřit především rizika elektronického testování. Ta se ukázala hned první den, když se žáci na některých školách nemohli kvůli přetíženosti systému připojit do testu. Jinde se vůbec nepodařilo otevřít soubor s přihlašovacími hesly.

Jednou ze škol, která měla potíže, byla třeba základní škola Oskol v Kroměříži. Když 20 žáků zadalo individuální přístupová hesla do počítačů, u tří z nich nastalo zdlouhavé čekání na připojení k testu z matematiky. Jeden žák čekal deset minut, další čtvrt hodiny. Problém byl centrální, protože přesazení žáků k jinému počítači ničemu nepomohlo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na základní škole Oskol v Kroměříži natáčel Pavel Sedláček

Stejný problém řešili i na základní škole Truhlářská v Karlových Varech. "Děti si vyplnily přihlašovací údaje, ale nepodařilo se jim přihlásit. Navíc se nám nepovedlo navázat ani spojení s koordinátory," popsala potíže zástupkyně ředitele školy Hana Janišová.

Callcentrum České školní inspekce skutečně nějakou dobu nefungovalo. Důvodem byla dočasná evakuace zaměstnanců kvůli požárnímu poplachu.

Nakonec po zhruba hodině se přihlášení podařilo. "Zkouška je od toho, aby se zkoušelo a vychytaly se problémy," řekla Janišová. Škola dětem o testech předem neřekla, aby je překvapila. Děti se těšily, bály se pouze obtížnosti otázek.

Školáky úlohy nezaskočily

Žákům základní školy v Lipanské ulici v Kolíně se úlohy zdály většinou snadné. „Já to měl zhruba za 27 minut a zdálo se mi to celkem jednoduché. Celkem mi daly práci úlohy na obvod a obsah a taky násobení a zlomky," řekl například páťák Jeroným Pešta.

Podle ředitelů škol má testování smysl. Ukáže prý, v čem jsou děti dobré a co je naopak třeba zlepšit. Dnešní výsledky z matematiky zatím do centra České školní inspekce zaslalo 20 tisíc žáků z celkem 170 tisíc, kteří se testování během následujících tří týdnů zúčastní.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hana Cholušová z iniciativy Stop plošné testování žáků 5. a 9. tříd vysvětlila, proč nesouhlasí se zapojením dětí do testování

Testování je pro školy povinné, nezúčastní se pouze ty, které nemají dostatečné technické vybavení. Z generálky je také omluveno asi 500 žáků, jejichž rodiče se zapojením do testování nesouhlasili.

Vznikla dokonce iniciativa rodičů a občanů s názvem Stop plošné testování žáků 5. a 9. tříd. Její členkou je i Hana Chalušová, které na celém projektu nejvíc vadí, že rodiče o něm nebyli dostatečně informováni a poučeni.

"Jsem zákonný zástupce dítěte, ale přitom jsem nebyla o projektu poučena a nebyla jsem požádána o informovaný souhlas či nesouhlas. Jsem psychoterapeutka a mám určitou představu, jaké dopady by takové testování mohlo na děti mít," řekla Chalušová.

170 tisíc žáků pátých a devátých tříd si vyzkouší srovnávací testy

Číst článek

Iniciativě vadí, že informace se neustále mění a jsou v nich rozpory, není ani ošetřeno, jak budou chráněna data získaná od dětí. Chalušová v této souvislosti upozornila, že rozhodnutí rodičů odmítnout testování není v rozporu s právním řádem České republiky.

Klára Bílá, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme