Testy čtenářské gramotnosti ukázaly stejné problémy u žáků základních i středních škol

Testy čtenářské gramotnosti odhalily stejné nedostatky u středoškoláků jako u žáků základních škol. Studenti druhých a třetích ročníků neumějí například interpretovat text. Vyplývá to z výsledků společnosti SCIO, která dnes dopoledne prozradí přesnější údaje.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mladí čtenáři, ilustrační foto | Foto: stock exchange, José A. Warletta

Podle garantky testu Jany Codlové existují i podobné mezinárodní testy PISA (Programme for International Student Assessment), které ověřují testy čtenářské dovednosti žáků devátých tříd základních škol. Společnost SCIO se proto rozhodla otestovat tyto dovednosti i u středoškoláků.

„Testovaly se tam různé dovednosti: práce s informacemi, interpretace textu – jakési shrnutí, a potom práce s autorským záměrem. Vycházeli jsme přitom ze specifikace právě PISY,“ upřesnila Jana Codlová.

Studenti si dobře poradili s hledáním informací v textu. Horší výsledky měli naopak v pochopení záměru autora.

„Obecně se dá říct, že naši studenti nemají problém najít informaci v textu a nějak s ní pracovat. Ale dá se říct, že třeba posoudit text, interpretovat ho, pracovat se záměrem autora, to už je oříšek. To i vyplývalo z výsledků PISY,“ říká Jana Codlová a dodává, že tedy výsledky testů základních a středních škol se příliš neliší.

Podle spoelčnosti SCIO má čtenářská gramotnost zásadní vliv na rozvoj mladých lidí. V Česku se jí ale věnuje jen malá pozornost.

Studenti se zapojili do testování v minulém roce, konkrétně jich bylo přes 14 tisíc ze 176 škol.

Nikola Bojčev, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme