Testy žáků 5. a 9. tříd nikoho na učiliště nepošlou, slíbil Dobeš

Plánované plošné testy žáků 5. a 9. tříd základních škol budou sloužit k hodnocení škol a kontrole minimálních standardů, které mají všichni žáci zvládat. Nebudou tedy prostředkem k dělení žáků na budoucí učně a studenty, jak o nich původně uvažovalo ministerstvo školství. Po jednání vlády to oznámil ministr školství Josef Dobeš.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci gymnázia v Kroměříži

Žáci gymnázia v Kroměříži | Foto: Tomáš Vacek

Testy prověří znalosti žáků poprvé v květnu 2014. Ministerstvo školství proto vytváří takzvané standardy, tedy seznamy základního učiva ze tří předmětů – českého jazyka, matematiky a cizího jazyka.

„V klíčových bodech v 5. a 9. třídě je třeba nastavit minimální standard, co musí každé dítě umět z těch tří klíčových předmětů,“ vysvětlil ministr školství Josef Dobeš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Smysl plánovaných testů popsal v pořadu Stalo se dnes náměstek ministra školství Ladislav Němec

Rozhodnutí vlády je součástí schváleného dlouhodobého záměru české vzdělávací soustavy. Plošné ověřování výsledků žáků 5. a 9. tříd má v první fázi sloužit hlavně jako zpětná vazba pro zlepšení kvality vzdělávání. Důležitá budou data pro žáky a jejich rodiče, učitele i školy a jejich zřizovatele.

Podle ministra by měly testy sloužit i jako vodítko pro školy, ve které oblasti by měly výuku zlepšit: „Celý vzdělávací systém je rozvolněný zrušením osnov a učitelé vlastně nemají porovnání. V různých městech a vesnicích České republiky se učí děti v tom předmětu něco úplně jiného.“

ČTĚTE TAKÉ: Testování žáků 5. a 9. tříd má sblížit úroveň základních škol

Ministr školství Dobeš dříve uvedl, že testy by měly sloužit i jako laťka, kterou musí žáci základních škol překonat, aby mohli studovat na středních školách s maturitou. Neúspěšní by pak mohli studovat jen na učilištích.

„Nešlo v žádném případě o to, aby se nastavila laťka pro další pokračování ve studiu, ale opravdu o informaci o tom, jak si žák, popřípadě učitel a škola, stojí při dosahování základních standardů, minimálních požadavků pro 5. a 9. ročníky ve stěžejních předmětech,“ upřesňuje náměstek ministra školství Ladislav Němec.

Testy budou součástí klasifikace

Žáci, kteří v testech neuspějí, se podle náměstka nemusejí bát: „Nebude se dít vůbec nic, je to součást běžné klasifikace žáků základních škol. Bude to obdoba klasické čtvrtletní nebo pololetní písemky. Záleží na vyučujících, jakým způsobem budou tyto výsledky zohledňovat při klasifikaci žáků.“

V budoucnu se mohou výsledky testů využívat i k dlouhodobému srovnání růstu či poklesu úrovně školství. „Otevírají se nám různé možnosti využití. Jednou z možností je třeba po určité době, až si ten systém ‚sedne‘, měřit přidanou hodnotu u žáků, kteří prošli celým cyklem,“ uvádí Dobešův náměstek Ladislav Němec.

Václava Marešová, Jan Richter, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme