TI bude monitorovat financování a průhlednost prezidentské kampaně

Do historicky první přímé volby prezidenta republiky zbývá něco málo přes dva měsíce. V tuto chvíli lze jen odhadovat, jestli se díky tomu, že hlavu státu nebudou volit poslanci a senátoři, pročistí prostředí a volba povede aspoň z části k obnovení důvěry veřejnosti v politiku. Protikorupční organizace Transparency International se rozhodla monitorovat financování a průhlednost prezidentské kampaně.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražský Hrad | Foto: Filip Jandourek

Definovala proto pravidla, která jsou podle ní daleko nad rámec, který pro přímou volbu prezidenta stanovuje zákon.

„Chceme po jednotlivých kandidátech, aby zveřejnili přesně od koho peníze na kampaň získávají, na co je konkrétně dávají, a to včetně konkrétních detailů, a zároveň, aby zveřejnili také své nejbližší spolupracovníky, poradce agentury, které na tom spolupracují, protože jenom to považujeme za transparentnost,“ vysvětlil ve večerních Ozvěnách dne ředitel Transparency International David Ondráčka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty večerních Ozvěn dne byli ředitel Transparency International David Ondráčka a novinář Petr Žantovský

Organizace bude také odhadovat konkrétní náklady reklamních kampaní a porovnávat zjištěné údaje s tím, co budou deklarovat jednotliví kandidáti.

Z hlediska korupce je financování stran a kampaní podle Ondráčky dlouhodobý problém, a tak chce organizace ukázat, že lze monitorovat průhlednost v přímém přenosu a ukázat výsledky ještě před volbami, aby si podle toho voliči mohli udělat obrázek.

Novinář Petr Žantovský tuto ideu podporuje a říká, že je v zájmu občanů, aby volby byly průhledné, protože je platí na daních. Má však pochybnosti o tom, že se podaří zjistit opravdu přesná čísla. „V žádném případě žádná takováto aktivita nevládní organizace - a myslím si, že ani vládní NKÚ nebo čehokoli podobného - nedojde k absolutně definitivnímu a detailnímu rozkrytí financování kampaní. To prostě nejde,“ zmínil.

Velká část kampaní se podle Žantovského děje mimo účetnictví. Jako příklad uvedl kampaň ČSSD při posledních parlamentních volbách v roce 2010, kdy republiku zaplavily billboardy této strany.

Prezidentská standarta na Pražském hradě | Foto: Filip Jandourek

Historicky první přímá volba prezidenta v České republice se bude konat 11. a 12. ledna 2013. O sídlo na Pražském hradě se díky stranické nominaci oficiálně uchází místopředseda Senátu a člen ODS Přemysl Sobotka, předseda TOP 09 a ministr zahraničí Karel Schwarzenberg a poslanec ČSSD Jiří Dienstbier, který nasbíral i dostatek podpisů od občanů, přestože nemusel.

Na základě lidové podpory kandidují bývalý úřednický premiér a statistik Jan Fischer, bývalý předseda vlády za ČSSD a lídr Zemanovců Miloš Zeman, europoslankyně KDU-ČSL Zuzana Roithová, předsedkyně strany Suverenita a neúspěšná kandidátka na post prezidenta republiky z roku 2008 Jana Bobošíková nebo někdejší ministr financí Vladimír Dlouhý.

Ve hře zůstávají také umělec Vladimír Franz, herečka Táňa Fischerová, podnikatel Tomio Okamura nebo poradce prezidenta Klause Ladislav Jakl, kteří ještě nesesbírali 50 tisíc podpisů nutných k tomu, aby mohli oficiálně bojovat o Hrad. Volební klání vzdal ekonom Jan Švejnar, lidovec Jiří Karas nebo předseda DSSS Tomáš Vandas.

Simona Bartošová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme