Vládní videa jako propagace očkování, nebo předvolební kampaň? ‚Hranice je křehká,‘ říká Outlý

Úřad vlády vstoupil na čínský TikTok. Kabinet Andreje Babiše (ANO) tam chce vyvracet dezinformace o očkování proti koronaviru. Za propagační videa, která se objeví i na dalších sociálních sítích, zaplatil půl milionu korun. Ačkoli je dvojice mladých tvůrců natočila zadarmo, suma jde na nákup online prostoru. Může se jednat o předvolební kampaň placenou z veřejných peněz? Server iROZHLAS se zeptal kontrolora Jana Outlého.

Doporučujeme Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Série sedmi videí vystupuje mimo jiné ministr zdravotnictví za ANO Jan Blatný | Zdroj: Úřad vlády

Série propagačních spotů přichází v době, kdy už oficiálně běží předvolební kampaň pro říjnové volby do Poslanecké sněmovny. Platí tak zpřísněná pravidla, kdy politické strany a hnutí usilující o sněmovní mandáty musí vykazovat veškeré své marketingové aktivity.

Babišova vláda vstoupila na TikTok. Za kampaň na sociálních sítích zaplatila půl milionu

Číst článek

Výjimku mají veřejní funkcionáři – ovšem pouze v případě, že prezentují svoji práci. Oproti jiným kandidátům tak mají podle Jana Outlého z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí přirozeně výhodu.

„Mají mnohem lepší přístup do médií a lidé si je spojují s konkrétní agendou,“ říká. A velmi snadno se pak podle něj může stát, že se jejich aktivity změní ve volební kampaň.

„Hranice mezi tím, kdy politik představuje svoji práci, a kdy už svoji pozici zneužívá k agitaci ve svůj prospěch, je velmi křehká. Proto politici musí v době kampaně dobře zvážit formu i obsah každého svého veřejného vystoupení,“ pokračuje Outlý.

Zneužití funkce

Politik podle kontrolora svoji funkci zneužije ve chvíli, kdy ke kampani „použije prostředky, které jiný občan použít nemůže a které by dodávaly vystupování činitele punc oficiality, nebo když si nechá agitaci, která naplňuje znaky kampaně, zaplatit z veřejných peněz“.

„Bylo by absurdní upřít veřejným činitelům možnost angažovat se ve volební kampani. Mají stejná práva účastnit se voleb jako všichni ostatní. Ale díky svému postavení mají také oproti jiným kandidátům výhodu.“

Jan Outlý (Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí)

Outlý vysvětluje, že neoprávněný „punc oficiality“ může představovat třeba situace, kdy politik uspořádá setkání s lidmi a nazve ho úředním dnem. „Zneužitím prostředků je třeba situace, kdy politik zveřejní na sociální síti volnočasovou fotku, která nijak nesouvisí s jeho vládní agendou, a fotografa přitom platí stát,“ uvedl dále.

Takové výdaje pak musí politická strana či hnutí vykázat na transparentním účtu jako součást předvolebních nákladů. Dalším příkladem je propagace politiků na sociálních sítích. „Je v pořádku, když ministerstvo sponzoruje třeba politikovo oznámení, že dokončilo rekonstrukci železniční trati. Není v pořádku, když sponzoruje fotku politika – kandidáta, jak sedí ve vlaku a kochá se krajinou,“ doplnil Outlý.

Viděno touto optikou: aktuální vládní propagační videa by se do oficiální předvolební kampaně neměla započítávat. Autoři projektu Anna Šulcová a Jakub Gulab si totiž kladou za cíl vyvracet dezinformace spojené s očkováním proti koronaviru. Ve spotech vystupuje epidemiolog Petr Smejkal či viroložka Ruth Tachezy.

Kromě zdravotníků ve videích figurují i lidé politicky angažovaní. V plánu je příspěvek epidemiologa a poradce premiéra Romana Prymuly či ministra zdravotnictví Jana Blatného (za ANO). Pokud ovšem neplánují kandidovat do sněmovny a budou se držet daného tématu, do předvolebních aktivit vládní partaje se podle pravidel nepočítají.

Kromě toho se podle Úřadu vlády budou konat i debaty o dezinformacích ohledně očkování na sociální síti Clubhouse, o které jsme psali zde. Uživatelem se nemůže stát každý, pro vstup je třeba dostat pozvánku. Platforma je navíc v současnosti přístupná jen uživatelům telefonů iPhone.

kno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme