Tísňová linka 112 funguje v Česku už 11 let. Loni přijala 3,5 milionu hovorů

Lidé v nouzi se stále častěji obrací na tísňovou linku 112. Její operátoři jen loni přijali v Česku více než tři a půl milionu hovorů. Číslo, na kterém se lze dovolat pomoci hasičů, policie i záchranářů, funguje po celé Evropské unii, dále také v Norsku, Švýcarsku nebo třeba Turecku. V Česku existuje přesně jedenáct let

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Telefonní centum tísňového volání 112, call centrum (ilustační foto) | Foto: Filip Jandourek

Na stodvanáctku se lidé můžou obrátit v případě požáru, dopravní nehody nebo když potřebují dostat třeba zvíře ze střechy.

„Přes linku 112 si lidé volají pomoc, když u nich doma hoří a potřebují hasiče nebo v případě, že potřebují vyprostit jak sebe, tak nějaké zvíře. Ideálním případem je dopravní nehoda, kdy je potřeba, aby současně vyjížděli hasiči, policie a záchranka. Pak občanovi stačí zavolat na jediné telefonní číslo,“ popisuje mluvčí hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tísňová linka 112 funguje v Česku už 11 let. O její provoz se zajímala Zuzana Švejdová

Číslo je navíc snadno zapamatovatelné podle poučky „jedna plus jedna jsou dvě". Tísňová linka 112 má ale i další výhody. Volat se na ni dá i z mobilního telefonu bez SIM karty, kreditu nebo i v případě, že uživatel nezná PIN kód k přístroji. I proto se lidé linku oblíbili.

Operátoři přijímají hovory v průměru každou desátou sekundu. A nejen od Čechů. Protože je číslo univerzální pro všechny státy Evropské unie, využívají ho i cizinci.

„Linka 112 platí obecně v celé Evropské unii plus v dalších státech. Je to číslo, které si pamatují cizinci. Mají jistotu, že budou odbaveni buď v angličtině, nebo v němčině. Operátoři hovoří i jinými jazyky,“ dodává Nicole Zaoralová.

Přibývá omylů a případů úmyslných zneužití

Ani krizová linka se ale nevyhne omylům nebo takzvaným zlomyslným voláním.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Pardubicích přijímají volání na linku 112 operační důstojníci hasičského záchranného sboru. Na jejich dispečinku natáčela Drahomíra Bačkorová

„Volají lidé, kteří o tom ani nevědí, že mají mobil v kapse a vytáčí už předvolené číslo. Děti mají prázdniny nebo jdou ze školy, nudí se a zkouší, jestli se dovolají. Anebo opilí lidé, když jdou z baru, tak mají taky tendenci zavolat si třeba přes 150 taxi,“ potvrzuje mluvčí pražských hasičů Pavlína Adamcová.

Dlouhodobé statistiky ukazují, že se to týká až 70 procent všech přijatých hovorů.

Volající tím přitom ohrožují zdraví a bezpečnost ostatních lidí, kteří pomoc potřebují. Navíc i každý planý poplach stojí peníze. Třeba výjezd jednoho hasičského auta vyjde zhruba na pět tisíc korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na dispečinku Královehradecké záchranné služby natáčel Václav Plecháček

Operátorům se ale podvodná volání daří stále častěji odhalovat.

Třeba jako v případě dívky, která na tísňovou linku volá opakovaně. Její hlas už operátoři dobře znají, telefonní číslo proto mají uložené ve speciální databázi a na určitou dobu ho můžou i zablokovat.

Za podvodné hovory navíc hrozí pokuta až do výše 200 tisíc korun.

Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 | Foto: Český rozhlas

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme