Ťok: Kontroly vozů s podvodným softwarem zřejmě nebudou v Česku povinné

Čeští majitelé vozů koncernu Volkswagen s dieselovými motory umožňujícími obcházení emisní měření zřejmě nebudou muset povinně do servisu. Ve vysílání Radiožurnálu to dnes uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Definitivní rozhodnutí ale podle něj zatím nepadlo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok | Foto: Filip Jandourek

Ministr Ťok dnes ve Velké Británii jednal se zástupci homologační komise pro vozy značky Škoda na evropském trhu a s britským ministrem dopravy Patrickem McLoughlinem.

„Mám mírně dobrou zprávu, že kontroly pravděpodobně budou nepovinné. To znamená, že my bychom rádi motivovali řidiče, aby na kontroly přišli, ale jak v Británii, tak u nás jsme se shodli, že na to nemáme pravděpodobně dostatečný právní rámec, abychom poslali všechny majitele vozů s podvodným softwarem do servisu,“ shrnul Ťok výsledky jednání.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kontroly vozů s podvodným softwarem zřejmě nebudou v Česku povinné. Ve vysílání Radiožurnálu to uvedl ministr dopravy Dan Ťok

Svolávací akce pro vozy Škoda a další značky koncernu VW v České republice by měla začít koncem prvního čtvrtletí příštího roku. Homologační agentura VCA podle Ťoka nyní provádí další testy a na jejich základě rozhodne, zda bude souhlasit se způsobem odstranění softwaru, který navrhla Škoda Auto.

„Testy, jak nás informovali, budou trvat ještě během celého ledna a pravděpodobně začátkem února dostane Škodovka zelenou. Pak by začaly u dvoulitrových motorů první testy a pak by to pokračovalo dále,“ doplnil ministr dopravy.

V Německu musí majitelé do servisu povinně

Skandál vypukl letos v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim.

Vedení koncernu Volkswagen v září přiznalo manipulace při měření emisí u zhruba 11 milionů aut po celém světě. Jen v Německu se svolávací akce týká skoro 2,5 milionu vozů a začít má v lednu. Majitel auta, který se ke kontrole nedostaví ani po třetí výzvě, tam přijde o technické osvědčení.

V Česku jezdí přibližně 40 tisíc vozů značek Volkswagen, Audi a Seat a dále pak 106 tisíc škodovek s problematickými motory. Jako první mají zamířit do sevisu vozy s motorem 2.0 TDI, kterých jezdí nejvíce. V jejich případě bude stačit přehrání softwaru řídicí jednotky. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru i s drobnou úpravou sání, a naposled by se měly upravovat vozy 1.2 TDI.

ČRo, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme