Tragédiím na přejezdech chceme zabránit tunely a nadjezdy, říká ministr Ťok

Dva lidské životy a 18 zraněných lidí si vyžádala ranní vážná nehoda Pendolina s kamionem poblíž Studénky na Novojičínsku. Na železniční přejezd vybavený závorami i funkční signalizací zřejmě vjel polský kamion v době, kdy svítila červená světla a závory padaly. Řešením by bylo podle ministra Dana Ťoka v tomto místě, kudy projede až sto vlaků denně ve vysoké rychlosti, mimoúrovňové křížení.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Srážka si vyžádala dva lidské životy a několik zraněných lidí | Zdroj: ČTK

„Já jsem byl lidsky naprosto otřesen. Nic podobného jsem neviděl. Z vlaku se po srážce stala ohnivá koule, která vjela do nádraží. Vlak byl celý ohořelý a místo strojvedoucího byly v přední části palety s plechem. Je to velká tragédie. Myslím si, že musíme udělat vše proto, aby se to už nikdy nestalo,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Podle něj je potřeba se přímých křižování silnic především s hlavními tratěmi zbavovat a přestavovat je na mimoúrovňové křížení.

Přehrát

00:00 / 00:00

U Studénky se srazil vlak s kamionem. O případu mluví ministr Dan Ťok, mluvčí DI Martin Drápal a starostové Jiří Šindelář a Lubomír Šobich

„Máme na to programy. Musíme některé kroky ve větším vybavování mimoúrovňovým křižování zařizovat.“

Jak ukázal dnešní kamerový záznam, těsně před nehodou projela na výstražná světla přes železniční přejezd i dvě auta.

„Z kamerového záznamu je patrné, že před kamionem projely dvě auta, u jednoho není zcela jisté, jestli jelo na červenou, u druhého je jisté, že na červenou jelo. U kamionu je jasné, že jede několik desítek vteřin potom, co blikají červená světla. O tom svědčí i to, že když vjel na železniční přejezd, tak závory šly dolů. Předzváněcí doba, než závory začínají padat dolů, je víc než 30 vteřin,“ podotýká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Podle ministra Ťoka se takové situace nemohou tolerovat: „Musíme se zamyslet, jestli přejezd nemůžeme zabezpečit ještě více. Je ale otázka, co všechno ještě musíme zabezpečit více proti lidem, kteří nedodržují vůbec nic. Ukazuje se, že se tu bezprecedentně porušilo úplně všechno.“

Pozůstalí a poškození cestující se mají s žádostmi o odškodné obracet na právní odbor Generálního ředitelství ČD v Praze. Lidé, kterým nehoda způsobila škodu na majetku nebo na zdraví, mají kontaktovat pojišťovnu Generali.

Na přejezdu ve Studénce podle svědků chodci i řidiči občas riskují. Podle starosty obce Lubomíra Šobicha se ale situace zlepšuje:

„Já přes ten přejezd 30 let skoro každý den chodím nebo jezdím. Řekl bych, že se poslední dobou disciplína lidí zlepšila. V minulosti tam byly situace, kdy lidé po spadnutí závor opravdu riskovali."

Škody po srážce u Studénky dosahují 160 milionů korun. ČD odškodní zraněné i pozůstalé

Číst článek

Drážní inspekce ročně eviduje až 200 takových střetů na železničních přejezdech:

„V řadě případů si lidé neuvědomí, že na přejezd vjedou, červených světel si nevšimnou. Řada lidí když vidí červená světla a závory jsou ještě nahoře, tak si říkají, že to ještě projedou,“ uvádí Drápal.

Jestli v případu mohl udělat něco více strojvedoucí, se bude teprve zjišťovat po záznamech z vlaku.

„Nevíme, kdy strojvedoucí začal brzdit, jestli tam vůbec měl nějaký čas spatřit nákladní automobil a použít brzdy. Na trati ve Studénce vyjíždí strojvedoucí z oblouku, určitě tam nějaká viditelnost je. My budeme zjišťovat, jak je velká, na jak dlouhou vzdálenost měl strojvedoucí možnost nákladní vůz vidět. Bude udělána časová osa, kdy se co stalo, aby se porovnalo, kdy řidič stojí na železničním přejezdu, ve které části trati se zrovna vlak pohybuje a jaká viditelnost je z této části trati,“ upřesňuje Drápal.

U Studénky se srazilo Pendolino s kamionem. Dva lidé zemřeli, 18 bylo zraněno

Číst článek

Trať v tomto místě velmi dobře zná i bývalý strojvedoucí a dnes starosta obce Strančice Jiří Šindelář, který v srpnu 2008 řídil vlak EuroCity Comenius, který havaroval také ve Studénce, když před ním těsně spadla část mostu.

„Tento úsek tratě znám velice dobře. Vyjíždí se z pravého oblouku, za kterým je přejezd, který se nachází skoro ve stanici. Přejezd je dostatečně široký, řekl bych, že by se tam dokonce vešly dva kamiony za sebou.“

Když se vlak začne blížit k přejezdu, začne takzvané předzvánění. Rozezní se zvonek a bliká červené světlo. V tu chvíli už řidič podle pravidel silničního provozu na přejezd nesmí vjíždět. Pokud už na něm je, má dost času, aby ho ještě projel, než se sklopí závory. Když na přejezdu uvízne, měl by závory prolomit. Ty jsou křehké, takže je prolomí i moped. Navíc v sobě mají čidla. Když zábrana praskne, okamžitě se rozbliká upozornění pro výpravčího. Ten nařídí všem vlakům na trati, aby projížděli místem maximální rychlostí 10 kilometrů za hodinu.

„Jsem přesvědčen, že strojvůdce měl absolutně minimální čas na to, aby vůbec mohl reagovat na to, co se děje. Určitě šáhl po brzdě, to zabere také nějaký čas. Vlak ujede za sekundu 50 metrů, za čtyři sekundy je 200 metrů pryč. Řekl bych, že to jeho vina absolutně nebyla,“ myslí si Jiří Šindelář.

Se strojvůdcem, který dnes havaroval, se Jiří Šindelář velmi dobře zná.

„Známe se více než 30 let. Byli jsme kolegové, jezdili jsme na stejné trati, střídali jsme se ve službě. Byl to strojvedoucí s velkými zkušenostmi,“ říká Jiří Šindelář.

Od tragické nehody v roce 2008 si už za lokomotivu nesedl, dnes pracuje jako starosta obce Strančice.

„Je to práce s lidmi, na obci, jako každá jiná. Samozřejmě se mi stýská, bylo to krásné povolání. Strašně rád na něj vzpomínám. Ale obavy, kdy to vidíte, jsou horší a horší. Nehod na železničních přejezdech spíše stoupá, než klesá," domnívá se.

Možná to byl následek stresu, uvažuje o nehodě u Studénky majitel kamionu

Číst článek

Obyvatelé Studénky si pokládají otázku, proč se u nich tragická nehoda znovu stala.

„Lidem to není lhostejné. Budeme i na obci reagovat nějakým uctěním památky. To ale, že je to u nás, má nějaké příčiny, které se vyšetří a které my neovlivníme,“ říká starosta Studénky Šobich.

„Určitě to není nějakými nadpřirozenými silami, ale je to tou možností, pravděpodobností, která je v tomto inkriminovaném místě. Denně tu jsou závory spuštěné více jak stokrát. Ta pravděpodobnost, že to vznikne zrovna u nás, je větší než na nějaké regionální trati, kde projede drezína padesátkou dvakrát dopoledne a dvakrát odpoledne,“ dodává starosta Šobich.

Grafický profil elektrické jednotky 680 Pendolino se základními údaji. | Foto: ČTK

Helena Šulcová, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme