Tragickou nehodu L-159 zřejmě nezpůsobila letecká nekázeň

Ve vojenském výcvikovém prostoru Jince na Příbramsku se před polednem zřítil armádní bitevní letoun L-159 Alca. Havárie si vyžádala život jednoho z nejzkušenějších pilotů naší armády. V kritický okamžik byl zhruba půl hodiny ve vzduchu a nevyslal žádný nouzový signál. Podle Mladé fronty Dnes vojáci už nalezli černou skříňku. Záznamy ve skříňce by měly pomoci objasnit příčiny pádu stroje. Ministr obrany zakázal lety na tomto typu stroje až do vyhodnocení celé tragédie.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aero L-159 Alca

Aero L-159 Alca | Foto: Jan Kouba

"Vojenský prostor byl bezprostředně po katastrofě uzavřen. Na vyšetřování se bude podílet jak komise náčelníka generálního štábu, tak specialisté vzdušných sil," řekl mluvčí Sýkora. V kritický okamžik byl stroj zhruba půl hodiny ve vzduchu a nevyslal žádný nouzový signál. Jak novinářům řekl velitel vzdušných sil Jan Vachek, účelem letu byla zátěžová zkouška s podvěšeným kontejnerem s leteckým kulometem Plamenem.

Přehrát

00:00 / 00:00

P. Sýkora o nehodě bitevníku

Letoun havaroval v místě, kde je letecká střelnice výcvikového prostoru. Havárii zřejmě nezpůsobila letecká nekázeň. Po prohlídce místa neštěstí to oznámil velitel vzdušných sil Jan Vachek. Pilot, který zahynul, patřil podle Vachka k nejzkušenějším. Podílel se na vojskových zkouškách výzbroje letounu L-159 doma i v zahraničí.

Třicetiletý pilot měl na tomto typu stroje nalétáno 270 hodin. V kritický okamžik byl zhruba půl hodiny ve vzduchu a nevyslal žádný nouzový signál. Jak novinářům dále řekl velitel vzdušných sil Jan Vachek, účelem letu byla zátěžová zkouška s podvěšeným kontejnerem s leteckým kulometem Plamenem. Šetření komplikuje 30 až 50centimetrová vrstva sněhu. Podle Mladé fronty Dnes vojáci už nalezli černou skříňku. Záznamy ve skříňce by měly pomoci objasnit příčiny pádu stroje. Ministr obrany Jaroslav Tvrdík kvůli nehodě zastavil výcvik na strojích L-159.

Podzvukové bitevníky L-159 vyrábí zbrojovka Aero Vodochody. Česká armáda jich má ve výzbroji téměř šest desítek. Firma nabídla podle viceprezidenta Viktora Kučery armádě spolupráci při vyšetřování příčin nehody.

Souhrn nejvážnějších havárií našeho vojenského letectva

Na počet obětí byl nejhorší rok 1992. Při pěti haváriích zahynulo celkem devět pilotů. Kritický byl listopad 1996 - při dvou haváriích zahynuli tři piloti. Rok 1998 - únorová a listopadová havárie - v prvním případě zahynul pilot, ve druhém nepřežil nikdo ze čtyřčlenné posádky.

V červnu 1999 se srazily dva MiGy-21 na Havlíčkobrodsku. Dva piloti zahynuli, třetí se katapultoval. Během roku 2000 tři havárie armádních letounů - zaplatili je životem 4 letci. Předloni nepřežil nehodu svého stroje L-39 Albatros jeden pilot.

Milan Kopp, Lenka Rákosová, Lucie Weissová, Marika Táborská, Renáta Prátová, Petra Kučerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme