Posprejovaná tramvaj u D1? Patří společnosti, která investuje do obří obchodní zóny za Prahou

V úterý se za svodidly dálnice D1 nedaleko za Prahou u Čestlic objevila tramvaj a zaujala tisíce projíždějících řidičů, včetně těch, kteří volali do Zelené vlny Radiožurnálu. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) na twitteru vyzval následně k jejímu odstranění. Server iROZHLAS.cz zjistil, komu odstavený vůz patří – jde o firmu Domo Development, která tramvaj T6A5 koupila za 351 tisíc korun.

Doporučujeme Praha (Aktualizováno: 12:38 15. 5. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vyřazená tramvaj s číslem 8603 pražského dopravního podniku se na poli na 7. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno objevila v úterý dopoledne a okamžitě vzbudila pozornost projíždějících.

PSJ a Domo Development

Stavební společnost PSJ poslali věřitelé na dubnové schůzi u insolvenčního Krajského soudu v Brně do konkurzu. Jediným akcionářem PSJ je PSJ Holding se sídlem v Amsterodamu.

Společnost Domo Development vlastní napůl společnost Noel Time a PSJ Investors N.V. Jak holding PSJ, tak PSJ Investors a Domo Development jsou propojené skrze Františka Vaculíka, který je členem představenstva Domo Development a předseda představenstva akciové firmy PSJ.

Členem představenstva Domo Development je také Martin Kuk, který je také jednatelem Noel Time.

„Bylo to 14. května, kolem 11. hodiny, kdy jsme přijali od projíždějících řidičů oznámení o tramvaji,“ uvedla středočeská policejní mluvčí Eva Stulíková.

Policejní mluvčí potvrdila, že policie také zná majitele a snaží se ho kontaktovat. Tím je podle kupní smlouvy uvedené na serveru Hlídač státu akciová společnost Domo Development. Ta má vazby na obří holding PSJ, do kterého spadá až 47 firem.

Podle kupní smlouvy za tramvaj, která celkem ujela 1 188 812 kilometrů, zaplatila společnost Domo Development 351 tisíc korun.

Firma odmítá, že by měla tramvaj sloužit reklamě. Zdůrazňujeme, že se nejedná o reklamní zařízení a umístění je na dočasnou dobu. Podle naší analýzy neporušujeme žádný zákon,“ uvedla firma v tiskovém prohlášení.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl ale uvedl, že se Domo Development snaží zviditelnit. 

„Ředitelství silnic a dálnic, respektive úsek provozu samozřejmě byl a je v kontaktu s tím, kdo umístil tramvaj vedle dálnice D1 u Čestlic. Je to developerská skupina, která se tímto snaží zviditelnit. Všechny naše návrhy, které jsme jim dávali k řešení. Ať už vzdálení, odstranění tramvaje, nebo náš návrh na řešení oni odmítali nebo torpédovali,“ řekl Radiožurnálu.

Investice do pozemků

Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) teď musí příslušný správní úřad řešit odstranění tramvaje. „Tramvaje na Václaváku zatím nemáme. Zato v ochranném pásmu dálnice D1 hned za Prahou už jedna stojí. Hned za svodidly, jen do ní nastoupit. Ale spíš to bude další pokus, jak obejít zákaz reklamy,“ uvedl na twitteru.

Mluvčí silničářů Jan Rýdl dodal, že takovým úřadem je odbor ministerstva dopravy. „V okamžiku, kdy je něco takto výrazného a velká těžká překážka umístěná v nejbližším okolí dálnice, v ochranném pásmu, tak na to musíme reagovat,“ řekl.

Ochranné pásmo je sto metrů od silnice. Firma ale tvrdí, že tramvaj je na poli bezpečně daleko od dálnice. „Naši tramvaj jsme umístili na svůj pozemek v dostatečně bezpečné vzdálenosti od silnice a nikoho tím neomezujeme ani neohrožujeme. Úřady jsme v předstihu informovali. Některé orgány nás již po několika minutách kontaktovaly, že analyzují, jestli nedošlo k porušení zákona. O výsledku nás zatím nikdo neinformoval,“ uvedla společnost v tiskové zprávě.

Firma investovala společně s PSJ Investors do pozemků právě u Čestlic na pravé straně od dálnice ve směru na Brno. Má jít přitom o největší obchodní zónu desetiletí s celkovou investicí 1,5 miliardy korun. „V českém retailu za posledních deset let větší komerční zóna nevznikla,“ řekla v roce 2017 deníku E15 Katarína Brydone, šéfka retailu v poradenské společnosti CBRE.

Tramvaj u dálnice objektivem kamery ŘSD. | Zdroj: Kamera ŘSD, www.dopravniinfo.cz

Graffiti jako reklama?

Kromě odstranění tramvaje, což musí podle ministra dopravy řešit silničáři, se tramvají zabývají i policisté. Dvacet čtyři let starou tramvaj totiž v noci z úterý na středu někdo pomaloval.

„Ze včerejška na dnešek neznámý pachatel posprejoval tramvaj. Kvalifikovali jsme to jako poškození cizí věci a po neznámém pachateli pátráme,“ uvedla policejní mluvčí Stulíková. Společnost Domo Development uvedla, že se tramvaj chystá uvést do původního stavu.

Právě posprejování přitom podle mluvčího silničářů Rýdla situaci posunulo. Společnost totiž neměla povinnost žádat Ředitelství silnic a dálnic o souhlas s umístěním, protože nejde o pevnou stavbu nebo reklamní poutač.

„Vzhledem k tomu, že se tam objevily graffiti, to znamená, tramvaj už není pouze dopravním prostředkem, ale je nosičem nějaké informace, sdělení, grafiky. Myslím si, že začíná splňovat podmínky reklamního zařízení, na které se vztahuje zákaz v ochranném pásmu dálnice,“ řekl Rýdl s tím, že je možné zahájit správní řízení a tramvaj zakrýt a popřípadě i odstranit.

Obálková metoda

Zakoupení tramvaje není nijak neobvyklé. Dopravní podnik hlavního města Prahy totiž čas od času nabízí nepotřebný majetek k prodeji za ceny, které jsou stanoveny na základě obálkové metody. Kromě tramvají T6A5 nabízí například i vysloužilé autobusy.

„Vyřazujeme majetek, ať už se jedná o počítače, tramvaje, nebo staré autobusy. Vyhlašujeme to na webových stránkách a každý zájemce, který nabídne nějakou cenu, se může o majetek ucházet,“ uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Kupní smlouva mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy a Domo Development:

Jaroslav Hroch, ah Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme