VIDEO: ‚Neskákej mi pod kola.‘ Pražskými ulicemi jezdí speciální informační tramvaj

Pražskými ulicemi od středy jezdí speciální informační tramvaj v nových barvách. Nepřehlédnutelný žlutočerný vůz má upozornit na nebezpečí srážek s chodci. Počet takových případů totiž každým rokem stoupá. V hlavním městě loni došlo ke 104 střetům tramvaje s chodcem. Zemřelo osm lidí, co je nejvíc od roku 2007. Speciální tramvaj bude ve čtvrtek a pátek jezdit na lince číslo deset z Ďáblic do Řep.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bezpečnostní akce, na které spolupracuje dopravní podnik mimo jiné s policií a Besipem, nese název Neskákej mi pod kola!. Novou formu kampaně zvolil proto, že tradiční způsoby komunikace se prý ukázaly jako neúčinné.

„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady pražského dopravního podniku.

Kampaň, určená pro širokou veřejnost, si klade za cíl odradit chodce od zbytečného riskování. „Do ulic nyní vysíláme preventivní tramvaj, která bude cestujícím dennodenně připomínat, že nepozornost v silničním provozu je může stát život,“ vysvětluje Scheinherr.

Přední část tramvaje zdobí černá lebka, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život, a hesla jako „Neskákej mi pod kola“ nebo „Chodci vs. tramvaje 0:1“. Vzadu je pak slogan „Pomoz mi nezabíjet!“.

„Neopatrné přecházení vozovky s sebou skutečně nese velké nebezpečí. K největšímu počtu střetů totiž stále dochází na přechodech pro chodce, na kterých má podle pravidel silničního provozu tramvaj přednost,“ dodává Petr Witowski, generální ředitel dopravního podniku.

Mezi nejčastější chyby chodců patří například to, že nedají tramvaji přednost na přechodu, přecházejí těsně před ní, vstoupí do cesty rozjíždějícímu vozu nebo mají sluchátka na ušít a neslyší tak přijíždějící tramvaj. 

Brzdná dráha nezatížené tramvaje T3 z 50 kilometrů za hodinu je pak 42 metrů, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na bezmála 13 metrech.

„Na rozdíl od řidiče automobilu nebo autobusu, který se kromě snížení rychlosti jízdy může překážce vyhnout, tramvaj, která jede po kolejích, nemá žádný manévrovací prostor,“ říká vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

ako, mav Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme