Jde o obecný právní rozbor, kritizuje Transparency analýzu ministerstva spravedlnosti ke střetu zájmů

Analýza ministerstva spravedlnosti se nevěnuje konkrétní situaci okolo možného střetu zájmů premiéra Andreje Babiše (ANO), míní organizace Transparency International. Jde podle ní o obecný právní rozbor, který podezření nijak nevyvrací. Analýzu ministerstvo vypracovalo v souvislosti s případem dotací pro holding Agrofert, který Babiš vložil do svěřenských fondů, a možným střetem zájmů.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Premiér Andrej Babiš

Premiér Andrej Babiš | Zdroj: Úřad vlády ČR

„Jedná se de facto o obecný právní rozbor toho, zda je možné zákon o střetu zájmů, tedy zejména jeho § 4c, aplikovat na struktury, ve kterých nalezneme majetek vložený do svěřenských fondů,“ uvedla Transparency International (TI). Podnět k Evropské komisi kvůli podezření na možný Babišův střet zájmů podala v září právě Transparency International.

Nic se vracet nebude, říká premiér Babiš. Přečtěte si vládní dokument k možnému střetu zájmů

Číst článek

Ministerstvo uvádí, že zákon o střetu zájmů zakazuje poskytovat dotace nebo investiční pobídky společnostem, ve kterých veřejný funkcionář nebo jím ovládaná osoba vlastní alespoň čtvrtinový podíl. Podle zákona o obchodních korporacích ale ovládanou osobou může být pouze obchodní společnost, nikoli svěřenský fond. Podle tohoto výkladu by tedy svěřenské fondy, které spravují majetek Agrofertu a rozhodují o fungování holdingu, nemohly být ovládány Babišem podle toho, jak zákon vysvětluje slovo ovládání.

Uplatnění rozhodujícího vlivu

Ministerstvo také uvádí, že zákon o střetu zájmů by se mohl vztahovat na svěřenský fond v případě, kdy tento fond ovládá konečného příjemce dotací. V takovém případě by se zákonné omezení vztahovalo na správce fondu, nikoli na osobu, která do fondu vložila majetek.

Podle TI ale analýza v závěru výslovně připouští, že prostřednictvím svěřenského fondu může veřejný funkcionář uplatňovat rozhodující vliv v jiném subjektu v rozporu se zákonem o střetu zájmů. Organizace se domnívá, že při určitém nastavení vztahů ve svěřenském fondu může rozhodující vliv uplatňovat i obmyšlený či zakladatel, což by však muselo být vždy předmětem zkoumání v každém jednotlivém případě.

Babišův střet zájmů před Evropskou komisí: co bude s právní analýzou a jak skončil konflikt Faltýnka?

Číst článek

„Analýza dále jednoznačně poukazuje na to, že u posuzování rozhodujícího vlivu nezáleží na tom, zda je tento vliv reálně uplatňován, či nikoli. Postačí reálná možnost ho uplatnit. Uvedené skutečnosti vyvrací mnohá tvrzení Andreje Babiše – že svůj vliv reálně nevykonává, jelikož na to nemá ani čas. To však není dle uvedeného vůbec podstatné,“ dodala Transparency International.

Podezření z porušení unijních pravidel

Podle textu právní služby Evropské komise, který o víkendu unikl do několika evropských médií, by Babiš mohl být ve střetu zájmů a je podezřelý z porušení unijních pravidel kvůli dotacím pro holding Agrofert.

V materiálu se píše, že Babiš má zájem na ekonomickém úspěchu Agrofertu a jako premiér má možnost ovlivňovat rozhodování spojené s využíváním fondů přicházejících z evropského rozpočtu. Podle zprávy hrozí, že Česko bude muset uhradit přinejmenším část z 82 milionů eur (2,1 miliardy korun), které byly Agrofertu vyplaceny v letošním roce.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme