Tři až pět milionů za kilometr cyklostezky. V Česku se jich ročně postaví desítky

V České republice dělníci ročně postaví desítky kilometrů nových cyklostezek. Za posledních 15 let jich vybudovali zhruba 2 800 kilometrů. Obce nebo města na výstavbu cyklostezek mohou získat dotace třeba ze Státního fondu dopravní infrastruktury nebo z Evropské unie. Prodlužovat by se teď měla třeba cyklostezka Greenway podél toku řeky Jizery.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kostel sv. Václav bývá v obležení cyklistů

Kostel sv. Václav bývá v obležení cyklistů | Foto: Luboš Mudra

Nové trasy Greenway Jizery by měly vést třeba do Železného Brodu nebo do Svijan. Postavit kilometr cyklostezky stojí podle Tomáše Blechy ze Státního fondu dopravní infrastruktury kolem 3 až 5 milionů korun.

„Záleží na tom, jestli je cyklostezka budována ve městě, nebo mimo město. Záleží i na samotném terénu, jestli je to rovinatý, nebo hornatý terén a záleží na povrchu cyklostezky, třeba jestli je to beton nebo asfalt,“ doplňuje Blecha.

150 milionů korun ročně

Státní fond dopravní infrastruktury v posledních letech dává na cyklostezky zhruba 150 milionů korun ročně. Vůbec nejvíc dal na jejich výstavbu v letech 2009 až 2010.

„V té době došlo asi k jistému stavebnímu boomu, co se týká cyklostezek. Nicméně v následujících letech i podle našich zkušeností ta alokace v rozpočtu byla snížena, protože potřeba z řady měst nebyla tak velká, abychom museli navyšovat prostředky v rozpočtu,“ vysvětluje Tomáš Blecha.

Nárůst cyklostezek v ČR:
- Celkem se za posledních 5 let postavilo (nebo zaneslo do OpenStreetMap) téměř 2150 km cyklostezek
- Nejvíce přibylo v Plzni (144 km), Praze (116 km) a shodně kolem 70 km ve Vsetíně, Karviné, Olomouci, Hradci Králové, Hodoníně, Klatovách a Přerově.
- Největší relativní přírůstek byl v Kladně (7x více cyklostezek), Plzni (6x), Vsetíně, Jihlavě, Klatovech a Třebíči (5x) (z měst, kde před 5 lety byla alespoň jedna cyklostezka delší 1km)
- Na druhé straně skoro žádné cyklostezky nepřibyly v okresech Pelhřimov (jediný okres bez cyklostezek), Rokycany, Jablonec nad Nisou a Jičín (méně než 1km)

Zájem o stavbu cyklostezek v Česku je. Potvrzuje to i počet žádostí o peníze z Evropské unie. Poslední výzva byla ukončena letos v dubnu a ministerstvu pro místní rozvoj přišlo téměř 230 žádostí o podporu.

„Předložené projekty přesáhly vícenásobně finanční alokaci celé výzvy. Řada projektů, která bude po skončení hodnocení schválena, začne letos svou fyzickou realizaci,“ říká mluvčí ministerstva Vilém Frček.

Pokud obce nebo města získaly dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, musí novou cyklostezku udržovat 8 let. Podobné je to v případě dotace z Evropské unie.

„Pokud byly cyklostezky podpořeny pomocí projektů z fondů EU, vztahuje se k nim takzvaná doba udržitelnosti, po kterou se příjemce musel zavázat udržovat projekt funkční. A na dodržování závazku příjemce po dobu trvání této doby udržitelnosti dohlíží řídící orgány operačních programů, tedy jednotlivá ministerstva,“ vysvětluje Frček.

3,5 tisíce kilometrů cyklostezek

V Česku je podle národního cyklokoordinátora Jaroslava Martinka zhruba 3,5 tisíce kilometrů cyklostezek.

„Pokud hovoříme o cyklotrasách, v řádech se to pohybuje až kolem 40 tisíc kilometrů cyklotras. Ale tam opravdu podotýkám, že cyklotrasy někdy vedou i po silnicích III. třídy.

Vůbec nejdelší, padesátikilometrová, cyklostezka v Česku je podle Martinka mezi Kroměříží a Vnorovy na Hodonínsku.

Metodika zkoumání rozrůstání cyklostezek: Data pocházejí z OpenStreetMap, kam je vyplňují sami uživatelé. Za cyklostezku jsou považované pouze zpevněné komunikace dedikované cyklistům, zohledněny tedy nejsou cyklopruhy na komunikacích ani udusané cesty, na kterých lze na kole jet.

ČRo, Pavla Lioliasová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme