Narození Ježíška zasazené do pařezu nebo na víku od sudu. V Praze je k vidění 33 tridentských betlémů
Kousek zimní nálady z nejsevernějšího cípu Itálie je k vidění v Česku. Nejde přitom o sníh a lyžování, ale o betlémy, které se po staletí vyrábějí v oblasti Tridentska. Do Muzea Karlova mostu hned vedle nejznámější pražské gotické památky je přivezl sběratel tridentských betlémů Piero de Godenz. K některým z 33 betlémům vystaveným až do začátku února má pan Piero i velmi osobní vztah.
Hlavním materiálem pro výrobu tridentských betlémů je podle pana Piera de Godenze je dřevo. Může být i surové, takže některé scény narození Ježíška jsou třeba zasazené do pařezu.
Jiné jesličky jsou situované do horských chalup typických pro oblast Tridentska. Někdy také stavitelé betlémů použili to, co bylo zrovna po ruce.
Jeden betlém je tak postavený na podstavci, který byl dříve pokličkou od sudu s kysaným zelím. Autorka dalšího betlému vzala materiál z prádelny.
Betlém, který vytvořila maminka pana Piera de Godenze, je z prádelního koše a uvnitř je scéna narození Ježíška s hadrovými postavičkami s blonďatými vlasy. To pana Piera inspirovalo, aby začal betlémy sbírat.
Před dvaceti lety založil svoji sbírku. Do Prahy přivezl 33 exponátů, nejstarší je z konce 19. století. Doma má celkem 3 stovky betlémů z různých zemí světa, z toho také čtyřicet z Česka. Některé z nich i sto let staré.
Zastavili jsme se u podlouhlého betlému s několika malovanými dřevěnými postavičkami.
„Betlém s jeskyní, ve které leží Ježíšek, je vyrobený z borové kůry, z větviček, z mechu a různých dalších přírodnin,“ říká Piero de Godenz. K tomuto betlému má zvláštní citový vztah, protože autory jsou jeho rodiče, Maria Maddalena de Florian a Mario de Godenz a pochází z roku 1960.
V rohu betléma byla zvonkohra, která hrála vánoční písničku. Pustit vánoční melodii u jesliček byl vždy úkol pana Piera a jeho tří bratrů. Tento betlém ho provázel celé dětství.
Další scenérii vytvořil jeho bratranec a vypadá jako pokojíček pro panenku s různými postavami. „Je to vlastně rodinný betlém, já jsem ten muž hrající na lesní roh, žena začtená do knížky je moje manželka a dívka zdobící betlém na komodě má dcera Alice,“ doplňuje sběratel.
I když tedy Piero de Godenz odjede zpátky do Itálie, v tomto moderním betlému bude v pražském Muzeu Karlova mostu vlastně přítomen až do konce výstavy 4. února.