V kauze trojské lávky by neměli být obviněni jen projektant a správce, myslí si komora inženýrů

Obvinění projektanta a správce zřícené trojské lávky z obecného ohrožení z nedbalosti je diskutabilní, uvedli na úterní tiskové konferenci zástupci České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Projektant podle nich nemá žádné nástroje, jak ovlivňovat provozování konstrukce a její údržbu. Správce mostu zase musí zpravidla spoléhat na výsledky práce jiných odborníků.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V pražské Troji se 2. prosince 2017 odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší, zranili se čtyři lidé | Foto: Milan Malíček/Právo | Zdroj: Profimedia

Trojská lávka přes Vltavu v Praze se zřítila v prosinci 2017. Při jejím pádu se zranili čtyři lidé, kteří se na ní v té době nacházeli. Policie zahájila vyšetřování a v březnu 2019 obvinila z obecného ohrožení a nedbalosti dva lidi, projektanta lávky a jejího správce. Letos v únoru byli obžalováni, v červenci má začít soud.

Pád trojské lávky: státní zástupce obžaloval autora Stráského a Semeckého ze správy komunikací

Číst článek

„Zásadně se neztotožňujeme s principy obvinění, kdy je obviněn pouze projektant a správce lávky,“ uvedl za komoru člen představenstva ČKAIT Michal Drahorád. Na provozu, hodnocení a údržbě lávky se podle komory podílelo mnoho dalších lidí, kteří by měli být do posouzení havárie rovněž zahrnuti.

Jsou to majitel lávky, projektanti dvou významných oprav zasahujících do nosného systému, zhotovitelé hlavních a mimořádných prohlídek a zhotovitelé zátěžových zkoušek a sledování mostu.

Nová lávka v Troji má být hotová příští rok. Ocelová konstrukce bude chráněná proti povodním a korozi

Číst článek

Drahorád zdůraznil, že projektant nemá ze zákona zajištěn přístup k informacím o procesu povolování a často ani na stavbu v jejím průběhu.

„Nemůže tedy zkontrolovat, zda je stavba prováděna podle jím zpracované projektové dokumentace, což je kritické zejména v případě betonových konstrukcí,“ řekl. Projektant podle Drahoráda nemá ani žádné nástroje, jak ovlivňovat provozování konstrukce a její údržbu.

Za problematické považuje Drahorád také obvinění správce mostu, kterým často není osoba odborně způsobilá. „Proto musí při správě vycházet z výsledků činnosti jiných odborných osob,“ upozornil Drahorád. Při havárii lávky se podle něj opět projevil nedostatek peněz na průběžné řešení technických problémů dopravní infrastruktury.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme