Tvrdík sklízí kritiku za slova o L-159, odboráři chtějí omluvu

Odboráři Aera Vodochody požadují omluvu od ministra obrany Jaroslava Tvrdíka za jeho slova o poruchovosti a nespolehlivosti letounu L-159 Alca. Tvrdík včera řekl, že L-159 je v určité nadsázce nebezpečnější pro uživatele než potenciálního nepřítele. Podle výrobce jsou ale problémy tohoto letounu průběžně řešitelné a ministrova kritika komplikuje podniku situaci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aero L-159 Alca | Foto: Jan Kouba

Tvrdíkova kritika zatím neohrozila obchodní kontakty Aera Vodochody, ředitel programu vojenských letadel této firmy Viktor Kučera ale počítá s komplikacemi v obchodních jednáních. "Víme, že zpráva je převzata do zahraničních agentur, zákazníci se dosud neozvali, ale očekáváme to každým dnem." Aero Vodochody se momentálně prezentuje na prestižním mezinárodním aerosalónu v Dubaji.

Jaroslav Tvrdík v rekaci na výtky výrobce, odborářů a politiků uvedl, že naše armáda je nyní v takové situaci, v níž nezbývá než otevřeně hovořit o jejích problémech včetně projektu letadla L-159. Ministr upozornil, že daňoví poplatníci mají právo získat za své peníze kvalitní výrobek. Resort obrany podle něj už od ledna firmu upozorňoval na problémy s letouny. Tvrdík přesto věří, že letouny mají po odstranění současných chyb svou budoucnost.

Mluvčí základny letectva v Čáslavi Michal Prejzek problémy s letouny L-159 potvrdil, podle něj jde ale většinou o běžné potíže při uvádění do provozu. "Došlo k vysazení přístrojů v palubě letounů, nicméně pilot standartním způsobem využil záložní zdroje a bezpečně přistál. Všechno bylo řešeno s výrobcem, neboť letoun je stále v záruce, přístroje byly vyměněny a dále se létá." Podle výrobce jde většinou o jednorázové závady, které se dají opravit. "Jedná se o závady různého typu. Závada, která způsobila výpadek motorových přístrojů byla ojedinělá, není to systematická záležitost."

To co armádu ohrožuje, jsou zřejmě především podmínky dojednaného kontraktu. Výrobce stroje Aero Vodochody má armádě do roku 2003 dodat 72 letounů. Dodávka, která měla původně stát 30 miliard korun, se ale kvůli neošetřeným kurzovým rizikům a zpožděním prodražily o dalších přibližně 20 miliard. Zaplacena je přitom z 90 procent. Arbitrážní řízení mezi Aerem a armádou také není vedeno kvůli kvalitě, ale kvůli podmínkám smlouvy.

Tvrdíkova slova dnes kritizovala také řada představitelů opozičních stran. Podle šéfa branného výboru senátu a předsedy ODA Michaela Žantovského považuje jeho strana kritiku za neuváženou. "Mimořádně kritická slova ministra Tvrdíka o letadlech L-159 nelze podle našeho názoru brát na lehkou váhu. Vzniká však otázka, proč resort obrany za řízení ministra Tvrdíka vůbec taková letadla přebírá a netrvá na odstranění závad předem," uvedl Žantovský s tím, že pokud závady nejsou tak vážné, aby převzetí podzvukových bitevníků bránila, měl ministr svá slova lépe vážit.

Lenka Šumová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme