U státních maturit dopadlo nejlépe Klausovo gymnázium PORG
Deset škol s nejlepšími výsledky u státních maturit dnes zveřejnilo ministerstvo školství. Bodovala hlavně pražská gymnázia. Státní maturita přitom odhalila i školy, kde bylo neúspěšných více než 70 procent studentů. Po těch bude Česká školní inspekce chtít, aby provedla opatření k nápravě.
Gymnázia obsadila všech prvních deset míst. Nejvíc jich je z Prahy, mezi nimi i jedno soukromé. První obnovené reálné gymnázium, které vede Václav Klaus mladší, dokonce získalo pomyslnou zlatou medaili.
Ředitel PORG se pochlubil tím, že kromě dvou dvojek měli jeho žáci samé jedničky. Osmdesát procent studentů si přitom vybralo těžší variantu testů. V top ten se objevila také tři církevní gymnázia.
Z údajů ministerstva dále vyplývá, že v českém jazyce byli nejúspěšnější maturanti v Královehradeckém kraji, cizí jazyk zvládli nejlépe žáci v Praze a matematiku na Vysočině.
Střední odbornou školou s nejlepšími výsledky je Střední škola-Waldorfské lyceum v Praze.
Celkový žebříček s výsledky ministerstvo zveřejňovat nebude. Proč se rozhodlo zveřejnit aspoň deset nejlepších škol, vysvětlil ministr školství Josef Dobeš:
Státním maturitám se věnovaly Ozvěny dne Radiožurnálu. Hosty byli ministr školství Josef Dobeš, ředitel gymnázia PORG Václav Klaus mladší a Tomáš Feřtek z EDUin
„Od začátku jsme říkali ne žebříčky, protože by se maturita ubírala formální cestou. Pak mě napadlo, proč nezveřejnit ty nejlepší s jejich souhlasem, protože to může naopak táhnout ty průměrné školy, aby příště byly na jejich místech. Má to být hlavně zpětná vazba pro školy."
Na druhé straně žebříčku se ocitli studenti nástavbových oborů, kterých propadlo 44 procent, z učňů neprošla asi třetina. U jedenácti škol, kde bylo neúspěšných více než 70 procent studentů, chce ministr přes inspekci vyvinout tlak na jejich vedení a zřizovatele, aby situaci řešili. „Tam to vidím velmi problematické, jsou tam pravděpodobně velké systematické chyby,“ dodal Dobeš.
Tomáš Feřtek z organizace zaměřené na vzdělávání EDUin míní, že by ministerstvo nemělo pořadí škol zveřejňovat vůbec. „Špatný výsledek není ani tak výpověď o škole, jako o regionu a o dětech, které na školy přicházejí. Jestli to tak je, nebo není, to musí zjistit školní inspekce,“ podotkl Fořtek.
Ředitelé: Státní maturita je potřebná, ale měla by se zjednodušit
Podle ústřední školní inspektorky Olgy Hofmannové státní maturity proběhly naprosto v pořádku bez závažnějších systémových problémů.
Inspektorka ale doporučuje snížit administrativní náročnost a kritizuje příliš dlouhý interval mezi zkouškou a obdržením výsledků.
K dnešnímu dni podalo 200 maturantů žádost o přezkoumání výsledků zkoušky, což je podle ministra školství Josefa Dobeše jen o něco málo více, než v minulých letech. Už jen do konce týdne si pak neúspěšní maturanti mohou podat přihlášku k opravnému termínu.
Podle ředitelů dvou škol, které dosáhly nejlepších výsledků, je zkouška pod dohledem státu potřebná a nutná, měla by se ovšem změnit.
„Já si myslím, že se má hlavně zjednodušit, aby nebyla tak administrativně náročná pro školy. Stát se má soustředit na tři hlavní předměty a nehonit pedagogické věrozvěsty, aby to bylo bůhvíjak skvělé. Má ověřit minimální znalosti a zbytek nechat na školách,“ doporučuje ředitel gymnázia PORG Václav Klaus mladší.
„V zásadě se musí zjednodušit organizace. Budoucnost státní maturity je v tom, že si stát otestuje tři základní předměty, a to je český jazyk, matematika a cizí jazyk,“ dodává jeho kolega Juraj Liška z Gymnázia Jana Nerudy.