U Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy lávka pro pěší. Čtyři lidé jsou zraněni

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se v sobotu kolem 13.30 zřítila do Vltavy. Část trosek dopadla na tamní cyklostezku. Na místě zasahoval i vrtulník s termovizí. Čtyři lidé utrpěli zranění - dva těžká, dva lehká. Technická správa komunikací už v roce 2011 upozorňovala, že stav lávky je velmi špatný a odhadovala její životnost na pět až sedm let.

Uvnitř foto Praha (Aktualizováno: 16:33 2. 12. 2017) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Na místě jsou všechny složky integrovaného záchranného systému – policisté, záchranáři i hasiči. Podle mně dostupných informací by měly být na místě čtyři zraněné osoby – dvě lehce a dvě těžce,“ řekl serveru iROZHLAS.cz mluvčí pražských policistů Tomáš Hulan.

„Máme zde také vrtulník s termovizí a propátráváme stále ještě vodní hladinu, zda ještě někdo další neskončil po pádu lávky ve vodě,“ doplnil.

Policisté rovněž přivolali statika, který by měl alespoň předběžně určit, co bylo příčinou pádu mostu. Zatím podle něj hrozí zřícení zbytků mostu. Policie proto vyzývá lidi, aby se k místu nepřibližovali.

Hasiči na Twitteru informovali, že jim s prohledáváním vodní hladiny pomáhali také kanoisté z blízkého oddílu. Kromě nich byli v Troji kynologové se psy a hasiči rovněž požádali o zastavení lodní dopravy.

Dva těžce zranění

Neštěstí si vyžádalo celkem čtyři zraněné: tři muže a ženu. Šedesátiletý muž je v umělém spánku a stejně jako o tři roky starší žena má mnohočetná poranění. Třiačtyřicetiletý muž utrpěl pohmoždění zad a čtyřiatřicetiletý muž si poranil zápěstí a nohu.

„Na místo jsme vyslali tři záchranářské posádky, inspektora i lékařskou posádku. Všichni zranění byli při vědomí,“ uvedla pro Radiožurnál mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová.

Zranění už byli při příjezdů hasičů na břehu Vltavy. „Naštěstí to nebylo v letním období, kdy je tady hodně lidí. Sám jsem tady jel několikrát na bruslích,“ uvedl pro Seznam Zprávy ředitel pražských hasičů Roman Hlinovský.

'Životnost pět až sedm let'

Technická správa komunikací už v dubnu 2011 varovala Prahu, že lávka je ve velmi špatném stavu. Podle správy měla lávka mnoho poruch, které ovlivňují statiku nosné konstrukce. I přes opravy tehdy odhadovala životnost lávky na pět až sedm let.

Koroze nosných prvků, stojí v loňské zprávě pro magistrát. Praha plánovala trojskou lávku nahradit

Číst článek

Odhadovanou životnost pět let konstatuje i zpráva Technické správy komunikací (TSK) z roku 2016. „Diagnostický průzkum prováděný v r. 2007-2009 konstatuje výrazné oslabení přepínacích lan s aktivním korozním procesem a řadu atypických poruch, které ovlivňují statiku nosné konstrukce a jsou prakticky neopravitelné.“

„Geodetická měření tam provádíme každý rok,“ potvrdila pro iROZHLAS.cz mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková a odmítla uvést bližší podrobnosti.

Poslední průzkum lávky provedli experti podle Krnáčové skutečně v letošním roce. „Nesignalizoval, že by mělo dojít k takovéto nešťastné události,“ řekla Radiožurnálu primátorka.

Krnáčová o lávce v Troji: Poslední průzkum byl letos. Nesignalizoval, že může dojít k neštěstí

Číst článek

„Vyžádáme si všechny informace související s revizí od roku 2002, kdy lávku zasáhla povodeň. Pak budu chtít vidět, jaká všechna opatření se udělala pro to, aby se lávka zabezpečila. A samozřejmě vyhodnotíme také informace od policistů a hasičů a uděláme nějaká opatření. Zatím toho víme příliš málo, potřebujeme získat více informací,“ prohlásila Krnáčová.

„Můžeme být rádi, že se to stalo v tomto období, protože kdyby to bylo v létě, tak to nejsou jen čtyři zranění, ale bude to podstatně více. Je to moje standardní běžecká trasa. Běhám přes tuto lávku,“ uvedla také primátorka, která se byla u zřícené lávky podívat.

Lávka na několik kusů

„Lávka je zlomená na několik kusů, část leží v řece a část na cyklostezce. Nebezpečně nakloněné jsou pak pilíře, na kterých stojí zbytky lávky. Celé okolí je uzavřené,“ hlásí z místa reportérka Radiožurnálu Evelyna Kulíšková.

Okolo zřícené lávky přihlížejí lidé akci policistů, hasičů a záchranářů. „Některé přihlížející prý přilákala velká rána, jak mi popsala žena, která prý bydlí nedaleko,“ dodává Kulíšková.

„Obratem žádám mimořádné jednání dozorčí rady za účasti pracovníků zodpovědných za mosty a lávky," řekl ČTK zástupce starosty Prahy 7 a pražský zastupitel Ondřej Mirovský.

V provozu od roku 1984

Jak píše ČTK, visutá lávka, která sloužila výhradně pro pěší a cyklisty, spojovala pražskou čtvrť Troja s Císařským ostrovem od července 1984. Na jejím místě stál od roku 1976 provizorní pontonový most, který ovšem v létě 1981 strhla povodeň.

Stavbu lávky projektoval profesor Jiří Stráský, jeden z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí. Stavěna byla netradiční technologií, při níž mostovku tvořily panelové segmenty navlečené jako „korálky“ na silných ocelových lanech, konstrukce pak byla zavěšena na opěrné bloky na obou březích.

Zřícené mosty v Česku

Výběr informací o zřícení mostů v České republice:

  • Zřícení mostů nebo lávek v posledních letech způsobily zejména povodně. Například v srpnu 2005 zničil divoký proud řeky Olše v Karviné železnou lávku pro pěší, která spojovala tamní Staré město s Doubravou. Stavba ovšem byla v havarijním stavu uzavřená a čekala na demolici. Během povodní v červnu 2013 se pak v Jaroměři na Náchodsku rozštěpil pilíř historického mostu mezi školou Na Ostrově a hlavním náměstím a zřítila se z něj železná lávka. Neštěstí se obešla bez zraněných.

  • V české historii lze ale nalézt i případ, kdy mělo náhlé zřícení špatně udržovaného mostu oběti na životech. V září 1886 se zřítil řetězový most přes řeku Ostravici, spojnice mezi Moravskou a Slezskou. Stavbě, staré v té době 35 let, se stala osudnou skupina vojáků, která po něm přecházela jednotným krokem. To most rozkmitalo, až se zřítil. Při nehodě zemřely dvě ženy a dvě děti. Vozy je přimáčkly k zábradlí.

  • Dva nedávné případy zřícení mostů, které si vyžádaly lidské životy, jsou pak spojeny se stavebními pracemi. V srpnu 2008 se ve Studénce na Novojičínsku na železniční trať spojující Prahu se severní Moravou zřítila ocelová konstrukce opravovaného silničního mostu. Do něj narazil vlak EuroCity Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, další člověk zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících, která podlehla zraněním koncem září. Případ stále řeší soud, verdikt má padnout v březnu.

  • Rozsudek zatím není znám ani v případě neštěstí při opravě mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Ten se v září 2014 zřítil ve chvíli, kdy pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. U soudu skončilo i zřícení dřevěné lávky u lesního hrádku Aichelburg v Krkonoších, kdy se v červenci 2008 zranilo sedm svatebčanů. Ze zanedbání údržby ale nakonec nikdo potrestán nebyl.

Anna Jadrná, Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme