Uber nám bere přes 50 procent zakázek a Praha je podporuje, stěžuje si šéf sdružení taxikářů

Pražští taxikáři nejsou spokojeni s fungováním alternativní služby Uber. A žádají po primátorce, aby do pátku jejich spor vyřešila. Ve Dvaceti minutách Radiožurnálu odpovídal David Bednář ze Sdružení českých taxikářů. Uber by nezakázal, ale chce, aby jeho řidiči měli stejné podmínky jako taxikáři. Řešení si podle něj jako horký brambor přehazují magistrát a ministerstvo průmyslu.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražští taxikáři blokují magistrálu, kvůli cenám i 'nelegální konkurenci'

Pražští taxikáři blokují magistrálu, kvůli cenám i 'nelegální konkurenci' | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Jakou pověst podle vás mají v Česku taxikáři?
Nemyslím si, že jenom v Česku, ale taxikář má pošramocenou pověst všeobecně celosvětově. Asi nemůže nikdo ukazovat jenom na Prahu: Praha má špatné taxikáře, Praha, Praha, Praha... Myslím si, že taxikáři u veřejnosti nejsou oblíbení nikde jinde.

Pár titulků z médií z letošního léta: „Taxikář okradl cizinku o více než 11 tisíc korun“ nebo „Taxikář zamkl turistku v autě, budete umírat pomalu, hrozil pak jejímu zachránci z hotelu“ nebo „Ostuda hned první den, novou posilu Sparty okradl taxikář“. Jak se vám tohle poslouchá?
Vůbec se mi to neposlouchá dobře. K tomu můžu jenom říct, že nevím, kdo to byl, nikdo opravdu neví, jestli se to doopravdy stalo, objevilo se to v médiích ve chvíli, kdy jsme začali rozjíždět nějakou kampaň proti Uberu.

Ty případy řešila ale třeba i městská policie. Chcete říct, že to bylo tendenční i z této strany?
Městská policie to řešila, ale já opravdu nemám informace o konkrétním taxikářovi, který to byl. Na mě to působilo jenom tak, že to bylo přesně vytvořeno v tu danou chvíli. Zase jenom na obhajobu nebo na pošpinění jména taxikářů. Jenom aby se tady dál mohl opěvovat Uber. Nic jiného. Tak to působí na mě. A do téhle chvíle nezávisle na tom, jestli se tady teď o něco snažíme, nebo ne. To je jenom můj konkrétní, osobní názor.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s Davidem Bednářem ze Sdružení českých taxikářů o tom, proč se taxikářům nelíbí činnost řidičů Uberu. Moderuje Marie Bastlová

Takže když třeba vedení hlavního města letos zahájilo kampaň, která varovala před nepoctivými taxikáři v hlavním městě, tak si myslíte, že taky vedení magistrátu naskočilo na kampaň Uberu?
Ano, ano, ano. Jsme přesvědčeni, že město má samo zájem o to, aby tady Uber fungoval a jezdil.

Proč si myslíte, že má zájem?
Ještě minulý rok měl Magistrát hlavního města Prahy reklamu na Uber na svých stránkách. Ne na nějakou taxislužbu, ale na Uber. Takže k tomu není co říct víc. Prostě město ho propaguje, nedávno se na nábřeží objevily reklamy na Uber. Když o něčem tvrdím, že je to nelegální - říká to sama paní primátorka, že je to nelegální platforma - a povolí reklamu na tu věc na nábřeží, na Lávce, kde je největší frekvence turistů v létě a vlastně vůbec kdykoliv...

A to byla reklama na nějakých městských nosičích?
Nevím, teď si nejsem jistý, jestli jsou to městské, nebo soukromé nosiče.

Pokud by byly soukromé, tak pak do toho asi nemůže primátorka příliš mluvit.
Nemůže, určitě nemůže, ale já si myslím, že by měli zamezit dělat reklamu na jakoukoliv nelegální činnost, ať to bude městský nosič, a nebo soukromý. Protože ani soukromý vlastník reklamní plochy na ní nemůže inzerovat něco nelegálního, to přeci nejde.

Jestli se nepletu, tuším, že ještě nebylo nikde definitivně řečeno, že služba Uber je nelegální.
„Nelegální“ opravdu nikde řečeno nebylo. Zatím bylo určeno třeba soudem v Brně, že to je nekalá konkurence, že nesplňují podmínky.

Abychom byli přesní, tuším, že tam jde teprve o předběžné opatření.
Ano.

Není to definitivní verdikt soudu.
Definitivní verdikt to není. Zatím to tam běží na předběžné opatření, ano.

A v Praze? Tam se také ten případ už u soudu objevil a tady dokonce soud předběžné opatření odmítl vydat.
Odmítl ho vydat s tím, že na vydání předběžné opatření už je pozdě, že se to musí udělat do nějakého termínu. Já nejsem právník, abych věděl přesně, do jakého, abych to definoval, ale že už je pozdě. Ta firma už funguje dlouho, takže už to nelze předběžně zastavit.

Taxi (ilustrační foto) | Foto: Lexi Ruskell | Zdroj: Fotobanka Unsplash

A mimochodem, nevíte, jak se ten spor vyvíjí dále? Jestli byla podána žaloba proti společnosti Uber, nebo nebyla?
Byla. Určitě byla žaloba proti společnosti Uber podána a je to všechno na soudech, bylo podáno a čekáme, co dál, jak se s tím soud vypořádá, jak rozhodne.

A když řešíte tuto otázku, inspirujete se třeba i v zahraničí? Protože tenhle problém řešili v kdejaké zemi a také dosáhli různých úspěchů, popravdě řečeno.
Dosáhli různých úspěchů. Vesměs je to tak, že od nás na západ dosahují úspěchů tak, že Uber je zakazován, a od nás na východ povolován. Svým způsobem to tak vypadá. Nechci říkat, že jsme uprostřed, ale opravdu to tak je. Je zakázaný v určitých zemích Spolkové republiky Německo, takže někde je povolený, někde jezdí dál, někde je zakázaný. Ve Francii a dál je to někde zlegalizováno, ve Švýcarsku funguje už klasický Uber taxi, takže tam se museli přizpůsobit podmínkám. Takže ano, někde jim to prochází a někde ho zakazují.

Co vaše sdružení nebo jiné taxikářské asociace děláte pro zlepšení pověsti českých taxikářů?
Jezdí poctivě. Třeba já nikoho neokrádám, nikoho nevyvážím po Praze, nejezdím s ním okružní jízdy a snažím se prostě zákazníka odvézt v příjemném, čistém autě z bodu A do bodu B.

Když jsem si ty případy hledala, tak jsem se třeba i snažila najít, jestli se k těm sporným příběhům nebo příběhům o okrádání nějak vyjadřujete, jestli se od toho distancujete, jestli například takového taxikáře vyloučíte ze svého sdružení nebo spolku.
Kdyby ten taxikář byl v našem sdružení, tak ho odtamtud určitě vyloučíme. Ten taxikář, nebo údajně ten taxikář, v našem sdružení není. Jsme sdružení, které obsahuje určitý počet lidí, nejsme tam všichni, není nás tam 5000, všichni, každý taxikář v Praze. A nemůžeme odpovídat za každého jednotlivce, který někde něco vyvede. To snad ani není možné, mít fyzicky pod kontrolou 5000 taxikářů a určovat jim pravidla, jak se mají chovat nebo jak se nemají chovat. Téměř každý taxikář je osobou samostatně výdělečně činnou a každý je zodpovědný sám za sebe.

Jsme připraveni bránit s policií Prahu, říká o protestu taxikářů primátorka

Číst článek

Koho přesně reprezentuje vaše Sdružení českých taxikářů?
Reprezentujeme taxikáře, kterým vadí, jak je tady přihlíženo na to, jak tady prosperuje a vzkvétá firma, která to nedělá korektně, je pro nás nekalou konkurencí a nedodržuje stejné podmínky, jako máme pro podnikání my.

Kolik taxikářů to je?
V tuhle chvíli má naše sdružení kolem sto padesáti, dvou set členů.

Takže to je, řekněme, zlomek z těch pěti tisíc...
Ano, ano, ano.

A ostatním Uber nevadí?
Ostatním samozřejmě Uber vadí. Už tady byly od jiných sdružení pokusy o narovnání celé situace a zatím se nám to nedaří. Nedaří se to nikomu. Buď se to snažili dělat papírovou cestou tím, že obcházeli Senát, psali támhle, támhle, támhle, pokoušeli, vyzývali, urgovali, tlačili, vysvětlovali, jako to dělám teď já. A opravdu stále obhajovali a říkali, mluvili, ale prostě vláda a potažmo magistrát s nimi nekomunikoval nebo komunikoval špatně nebo málo. Nikomu se nepodařilo dojít k cíli. Nám nejde o to tady válčit s Uberem, my jenom chceme jenom, aby na řidiče Uberu bylo pohlíženo úplně stejně jako na nás a museli splňovat stejné podmínky. Nebojujeme proti Uberu, ale proti řidičům Uberu.

Ti ostatní, co jednali, podle vás tedy zatím ničeho nedosáhli?
Já jsem neřekl ničeho. Někam určitě došli, ale situaci nevyřešili.

Takže vy jste se rozhodli situaci vzít do svých rukou?
Ano.

A uspořádali jste ty pondělní protesty na letišti.
Tak. Přesně tak. Líp bych to neřekl.

Protestující taxikáři na letišti | Foto: Filip Titlbach | Zdroj: Český rozhlas

Bylo to šťastné, pomohlo vám to?
Víte co, nikdo s takovými akcemi v podstatě nesouhlasí. Je to na úkor našeho času, samozřejmě. Když někde protestujeme, tak nevyděláváme peníze, každý taxikář vydělává jenom v tu chvíli, kdy řídí a vozí zákazníky.

Myslíte, že jste tím protestem dostali na svoji stranu veřejnost? Připomínám, že jste na auta řidičů Uberu vylepovali nálepky „Nelegální transport“, objevily se i fotografie s jedním napadeným autem řidiče společnosti Uber...
K tomu by se ale spíše měla vyjádřit veřejnost, ne my. My samozřejmě tu podporu pociťujeme, lidi nám dávají za pravdu, že když oni musí dodržovat zákony, tak proč to nemusí dělat někdo jiný. Jsou tady samozřejmě lidi, kteří píšou v různých diskusích, jací jsme lumpové a tak dále a haní nás dál a dál, takže tohle musí opravdu posoudit veřejnost. Nebo se spíš musíte zeptat jich, jak se na nás dívají. Nám opravduu nejde jen o to taxikaření, jde nám o to, že tady skupina lidí nedodržuje nějaká pravidla, která jsou daná zákonem. Mělo by to vadit každému, mělo by to vadit i vám, které každý měsíc přijde výplatní páska, na které máte jasně strženo sociální a zdravotní pojištění. A tohle se většiny řidičů Uberu netýká.

Jak to víte?
Sami se nám k tomu na několika videích přiznali. Máme mezi nimi lidi, víme ...

Vy jste si natáčeli videa s řidiči Uberu, kde vám říkají, že neplatí daně ze své práce?
Ano. Byla to skrytá kamera. Nebo máme třeba řidiče Uberu, který se pochlubil tím, že v Brně ho zakázali a tady se nic neděje, takže prostě přijel jezdit sem do Prahy.

Takže vy nasedáte „pod skrytou identitou“ nebo v utajení do aut řidičů Uberu a snažíte se je natáčet při podobných přiznáních?
Snažíme se je natáčet nebo mít důkazy na to, co ti řidiči opravdu dělají, jak k tomu přistupují a jak z toho všeho mají srandu. Jak se všemu vysmívají, že na ně nikdo nemůže, protože když je zastaví policie nebo nějaká kontrola, tak jediné, čím jim může prokázat, že jsou řidiči Uberu, je aplikace v telefonu. A ve chvíli, kdy řidiče Uberu zastaví kontrola, on chytí telefon a aplikaci smaže. V tu chvíli není řidičem Uberu, v tu chvíli je prostě opravdu „nikdo“, jak oni to tvrdí. A proto je celkem docela velký problém je kontrolovat a prokázat, že vůbec jsou řidiči Uberu.

Logo aplikace Uber na chytrém telefonu. | Zdroj: Reuters

A když vy tyhle z vašeho pohledu „důkazy“ nasbíráte, tak to pak předáváte policii nebo finančnímu úřadu?
Předávají se dál, ale nikdo se tím vysloveně nezabývá. Dali jsme podněty, dali jsme k tomu videa, dali jsme k tomu SPZ aut, máme hodně, espézetek, které jezdí opakovaně, že to není opravdu nějaký přivýdělek, že to je opravdu jejich hlavní činnost. Ráno nasednou do auta, stejně jako já nasednu do auta, přihlásí se na dispečink, jako já se přihlásím na dispečink, vozí lidi z bodu A do bodu B, kasírují za to peníze. Dneska už mají povoleno jezdit i za hotové, nejenom na platební karty, ale kasírují i hotové peníze tak jako já.

To se mi tedy ještě nestalo...
při mé poslední jízdě s řidičem Uberu jsem si zadal platbu hotově a měl jsem platit hotově 209 korun. Bylo to z Prahy 8 na Prahu 2.

A po té době, co tady Uber funguje, jste si tedy už jistý, že s nimi nejde bojovat, řekněme, lepšími službami, že je nutné používat tajné nahrávání a tajné vyzvídání?
Ale oni nejsou lepší služba, oni jsou pro koncového zákazníka...

Vaší lepší službou.
Nemyslím, že jsme špatná služba, vůbec si to nemyslím. Myslím si, že se chovám k lidem slušně, že mám čisté auto, že umím s lidmi komunikovat, že umím jazyk, že se s nimi domluvím, že jim dokážu vyhovět, že je bezpečně odvezu tam, kam chtějí, když nevím, tak se poradím. Prostě nikdy nemůže přijít nějaký zákazník a říct: „To bylo hrozný“ nebo něco takového. Mluvím o sobě a o kolezích, které mám okolo sebe. Nemůžu samozřejmě mluvit za každého, ale nemůžete přeci házet přece taxikáře do jednoho pytle, že všichni jsme špatní, všichni jsme darebáci, lumpové a bůhví co ještě. Prostě se snažíme tu práci dělat a zákazníky mít. Vrací se k nám zákazníci a jezdí s námi, to je pro mě podstatné, že ti lidi jsou spokojení.

Jak už jsme avizovali v úvodu našeho rozhovoru, vy jste dali vedení hlavního města čas do třetí hodiny odpolední do pátku tento týden, aby situaci nějakým způsobem vyřešili, jinak jste avizovali stávku.
Ano.

Jaké řešení do toho pátku si představujete? Co je reálné? Čeho byste mohli dosáhnout?
Ono reálné řešení ... Jediné co chceme po paní primátorce nebo po panu ministrovi, je nám jedno, kdo s řešením přijde, kéž by s řešením  přišel, aby opravdu tu nekalou činnost, trestnou činnost zastavil. My neříkáme: „Zrušte ji.“ Vůbec ne. Jestli ji veřejnost chce tady mít, je to každého věc, ale udělejme z toho konkurenci, která bude mít rovné podmínky, kde budou mít rovné podmínky všichni. My taky umíme shodit transparenty ze střechy, vyhodit taxametry nebo je vypnout a jezdit přes aplikace. Aplikaci má dneska každý dispečink, stejnou jako má Uber. Vidíte tam odhadovanou cenu, vidíte tam příjezd auta a tak dál.

Co podle vás je reálné do pátku dosáhnout? Bude vám třeba stačit příslib: Ano, do měsíce přichystáme pravidla, která to budou řešit?
Příslibů, bylo spoustu. My opravdu budeme trvat na tom, aby to bylo zastaveno, aby do doby, dokud to nebude zlegalizované, byla činnost Uberu zastavena. Nebo minimálně zastavena ne činnost Uberu, ale řidičů, kteří nesplňují podmínky, které pro to mají mít.

Adriana Krnáčová | Foto: Filip Jandourek

Ale to přece magistrát nemůže, to vy víte.
Magistrát tvrdí, že nemůže, ministerstvo průmyslu tvrdí, že může. Přehazují si to stále tam a zpátky jako horký brambor a nikdo za to nechce nést odpovědnost. Ale právě proto třeba dochází k těmto protestům. Utíkám k tomu, co se děje na letišti, protože přesně tady nemáte dovolání, nemáte za kým jít a říct: „Ty jo, pomozte nám, tady se něco děje nekalého...“ A není koho oslovit, protože když přijdu za paní primátorkou a řeknu jí „paní primátorko, tady funguje firma, která má všechny znaky taxislužby, ale nesplňuje podmínky taxislužby, zakročte, prosím, proti tomu, protože nám nekale berou práci,“ tak ona nám řekne: „Já s tím nic neudělám, to musíte na ministerstvo průmyslu.“

No ale jak byste si představovali ten zákaz? Že bude vypnuta aplikace Uberu?
Já nejsem politik, nejsem policista, nejsem někdo, kdo by měl radit nebo říkat panu ministrovi nebo paní primátorce, jak to má udělat. My jsme si je tady zvolili a ti lidi jsou tady proto, aby chránili občany Prahy, občany České republiky, aby se za nás postavili, aby s námi řešili problém. A já jim přece nebudu dávat návod nebo jim říkat „já bych to udělal takhle“ nebo „my bychom to udělali takhle,“ tohle přece musí vědět oni.

Ale přeci nebylo nikým konstatováno s definitivní platností, že služba Uber je nelegální.
Ale bylo, řekla to sama paní primátorka Krnáčová.

S dovolením, paní primátorka Krnáčová ale není úplně, řekněme, ta definitivní autorita, která může něco označit definitivně za legální nebo nelegální.
Ale třeba zrovna odbor taxislužby si stáhla přímo pod sebe, řekla, že taxislužbu dá do pořádku, že ona přesně to vyřeší, a neřeší vůbec nic. Paní primátorka nevyřešila do téhle doby vůbec nic nikde v ničem, takže kdo jiný by to tady měl zastavit, než paní primátorka. Když nastupovala do funkce, říkala: „Já tady taxislužbu srovnám, já ji dám do latě, vyhlašuju nějakou ‚válku taxikářům, uděláme tady z toho krásnou, čistou taxislužbu.“ No ale vedle toho tady nechává jezdit dneska už téměř 2700 řidičů, kteří mají všechny znaky taxislužby, a absolutně si jich nevšímá.

Když vás tak poslouchám, tak se mi zdá, že ta stávka je asi nevyhnutelná po té páteční třetí hodině. Je to tak?
Pokud nám paní primátorka nepomůže, tak bude nevyhnutelná, ano, přesně tak.

A jak to bude vypadat? Co nás čeká?
Máme nějakou představu, jak by to mělo probíhat, ale samozřejmě všechno je to v jednání. My furt věříme tomu, že se nakonec dají chytré hlavy dohromady a něco vymyslí a nějakým způsobem tomu zabrání, protože jsme zoufalí, my prostě nemáme práci. Uber tady bere už přes 50 procent zakázek, berou mezi osmi a deseti tisíci zakázkami denně. Dokážete si představit to ohromné číslo? Bavíme se fakt v tisících zakázkách a o tyhle peníze přicházíme my.

A myslíte si, že třeba i zákazem je rozumné těmto novým technologiím, novým službám do budoucna čelit?
Ne. Jak říkám, my nechceme Uber zakazovat, nejsme pro, aby se Uber zakázal. Ať si zákazník opravdu vybere. Jde nám jen o to, aby řidič Uberu měl stejné podmínky pro tuhle práci, protože to všechny znaky taxislužby má. Aby měl stejné podmínky, jako mám já, jako má každý jiný taxikář tady v Praze. O tohle jediné nám jde.

Marie Bastlová, ber Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme