Taxikáři v ulicích Prahy protestovat nebudou. Jednání s vládou většina považuje za úspěch

Taxikáři nyní kvůli službám typu Uber nevyjedou do ulic Prahy, zůstanou ale v protestní pohotovosti. Důvodem jsou výsledky dopoledního jednání s vládou, které většina považuje za úspěch. Uvedla to místopředsedkyně Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolína Venclová. Část taxikářů ale považuje výsledek za nedostatečný. Kvůli tomu se dokonce na Strahově strhla hádka.

Praha (Aktualizováno: 18:55 14. 2. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300. Některým vadí, že řidiči Uber nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: Český rozhlas

Představitelé vlády taxikářům slíbili, že se pokusí ve sněmovně zrychleně prosadit změny zákona, které by odstranily rozdíly mezi podnikáním taxikářů a alternativními přepravci.

Premiér v demisi a šéf ANO Andrej Babiš vyzval společnosti Uber a Taxify, aby dodržovaly zákony a jezdili za ně řidiči s taxikářskou licencí.

Stovky taxikářů jezdily na nábřeží kolem Rudolfina a Národního divadla. Doprava kolabovala

Číst článek

Ministr dopravy Dan Ťok za ANO chce upravit zákon tak, aby zprostředkování jízdy v taxislužbě bylo vázanou živností a bylo ho možné nabízet jen licencovaným taxikářům.

Úpravu chce podat jako poslanecký návrh, aby nemusela projít připomínkováním vládních návrhů a bylo možné ji schválit za nejrychlejší možnou dobu, která činí 90 dní.

Zároveň ministerstvo již delší dobu připravuje jinou novelu, která by měla umožnit všem taxikářům místo taxametrů používat aplikace.

„Myslím, že to je asi maximum toho, co jsme mohli dokázat," řekla místopředsedkyně Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolína Venclová.

Podle ní teď musí taxikáři věřit vládě, že se problematikou bude zabývat a novelou zákona vyřeší nerovné podmínky. K tomu jí musí poskytnout čas. Úspěchem je podle Venclové, že premiér v demisi uznal, že Uber používá nelegální řidiče.

Připravovanou novelu vítá také Uber. „Jsme přesvědčeni, že služby jako Uber je vhodné regulovat, proto vítáme iniciativu vlády České republiky urychlit tento proces. Jsme odhodláni diskutovat a najít řešení o budoucnosti dopravy se všemi stranami, abychom udělali to, co je správné pro uživatele, pro řidiče i pro město,“ řekla Radiožurnálu mluvčí firmy Miroslava Jozová.

Taxikáři během pondělního protestu na mostě Legií. | Foto: Ondřej Deml | Zdroj: ČTK

Nespokojenost některých taxikářů

Podle Davida Bednáře ze Sdružení českých taxikářů však jsou výsledky středečního jednání nedostatečné.

Podniká Uber v Česku bez platného oprávnění? Fungujeme v souladu s legislativou, tvrdí firma

Číst článek

„Zastal se nás premiér v demisi, lhář a podvodník," řekl Bednář u strahovského stadionu, kam se odpoledne sjely desítky taxikářů. Zmínil také, že pokud se do pondělí nestane nic zásadního, tak budou protesty v pražských ulicích pokračovat.

Jeho výroky však odsoudila většina přítomných taxikářů včetně členů Sdružení českých taxikářů.

„Kolegové ze sdružení jsou tady kolem mě a jeho názor nesdílejí, byť je David jejich členem," uvedla Venclová.

Taxikáři považují alternativní přepravce za nekalou konkurenci, protože nedodržují zákonné požadavky pro taxislužby. Podle taxikářů zatím stát problém s alternativními přepravci neřešil.

Ministerstvo průmyslu podle Babiše mohlo řešit záležitost již dříve, ale řešení odkládalo, protože čekalo na rozhodnutí evropského soudu.

Protesty taxikářů v Praze

S cílem poukázat na nerovné podmínky uspořádali taxikáři od konce minulého týdne tři pomalé jízdy Prahou, kterými blokovali dopravu. Ve čtvrtek a pátek kroužili po magistrále, jejich protest dopravu příliš nezkomplikoval.

V pondělí však taxikáři zvolili méně prostupné komunikace na vltavském nábřeží, což vedlo k větším dopravním komplikacím. Za formu protestu taxikáře ve středu kritizoval Babiš i Ťok.

Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300 a vadí jim, že řidiči Uber, kterých je asi 2000, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.

vvr, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme