Učitelé by podle odborníků měli dětem víc pomáhat se čtením

Čtenářem se nikdo nerodí, čtenáři musíme ukázat cestu. Pomoci mají podle odborníků rodiče nebo i učitelé. Se čtením je úzce spojená i čtenářská gramotnost, tedy schopnost porozumět textu, získat z něj informace, ty pak zpracovat a zhodnotit. České děti na tom nejsou v mezinárodním porovnáním úplně dobře, figurují dokonce pod průměrem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ve škole (ilustrační foto)

Ve škole (ilustrační foto) | Foto: European Commission Audiovisual service

Ondřej Hausenblas tvrdí, že právě škola může pomoci každému dítěti, aby se stalo čtenářem a osvojilo si i čtenářskou gramotnost. A to může udělat nejen češtinář, ale klidně i tělocvikář.

Přehrát

00:00 / 00:00

Učitelé by podle odborníků měli dětem víc pomáhat se čtením. Problémem se zabývala Klára Bílá

„Tam jsou třeba pravidla her, čtení komentářů k výsledkům soutěžím. To vůbec není malá čtenářská záležitost. Na tom musí pracovat opravdu všichni,“ říká Hausenblas.

Podle něj je zkrátka každý kantor učitelem jak svého předmětu, tak i čtení.

„Čtenářská gramotnost právě nespočívá jenom v čtení těch věcí, které se čtou s češtináři. Pro budoucí profese, ale i pro osobní znalost a zkušenost děti potřebují číst velice rozmanité texty. Bohužel třeba konkrétně v matematice vidíme, že děti mají hlavní problém porozumět několika větám zadání, ne najít řešení,“ dodává Ondřej Hausenblas.

To se daří učitelům na prvním stupni. Problémy se čtením a čtenářskou gramotností se objeví u starších žáků, říká Pavlína Hublová, učitelka pražské Základní školy bratří Venclíků:

„Učitelé mají spoustu povinností, spoustu učiva, co musí udělat, a už není čas na to zaměřit se dál na rozvoj čtenářské gramotnosti, třeba práci s učebnicí nebo s knihami.“

Problém je vzdělávání kantorů

Navíc by učitele na to jak učit čtenářskou gramotnost měla připravit pedagogická fakulta, to se podle Hublové neděje.

„Jestliže se člověk na seminářích setká s mladými lidmi, kteří zrovna ukončí školu, a po ukončení semináře řeknou, že to, co naučili tady, se nenaučili za celé čtyři roky, tak to vypovídá vše,“ podotýká Hublová.

I ministerstvo školství proto chce navázat užší spolupráci s fakultami nejenom v oblasti čtenářské gramotnosti. Potvrzuje to Lenka Schwarzová z odboru ministerstva pro předškolní a základní vzdělávání:

„Určitě je potřeba vejít s děkany pedagogických fakult v nějaké jednání a v nějakou spolupráci. Takže to určitě připravujeme.“

Martin Hromádka, Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme