Učitelé by podle odborníků měli dětem víc pomáhat se čtením
Čtenářem se nikdo nerodí, čtenáři musíme ukázat cestu. Pomoci mají podle odborníků rodiče nebo i učitelé. Se čtením je úzce spojená i čtenářská gramotnost, tedy schopnost porozumět textu, získat z něj informace, ty pak zpracovat a zhodnotit. České děti na tom nejsou v mezinárodním porovnáním úplně dobře, figurují dokonce pod průměrem.
Ondřej Hausenblas tvrdí, že právě škola může pomoci každému dítěti, aby se stalo čtenářem a osvojilo si i čtenářskou gramotnost. A to může udělat nejen češtinář, ale klidně i tělocvikář.
Učitelé by podle odborníků měli dětem víc pomáhat se čtením. Problémem se zabývala Klára Bílá
„Tam jsou třeba pravidla her, čtení komentářů k výsledkům soutěžím. To vůbec není malá čtenářská záležitost. Na tom musí pracovat opravdu všichni,“ říká Hausenblas.
Podle něj je zkrátka každý kantor učitelem jak svého předmětu, tak i čtení.
„Čtenářská gramotnost právě nespočívá jenom v čtení těch věcí, které se čtou s češtináři. Pro budoucí profese, ale i pro osobní znalost a zkušenost děti potřebují číst velice rozmanité texty. Bohužel třeba konkrétně v matematice vidíme, že děti mají hlavní problém porozumět několika větám zadání, ne najít řešení,“ dodává Ondřej Hausenblas.
To se daří učitelům na prvním stupni. Problémy se čtením a čtenářskou gramotností se objeví u starších žáků, říká Pavlína Hublová, učitelka pražské Základní školy bratří Venclíků:
„Učitelé mají spoustu povinností, spoustu učiva, co musí udělat, a už není čas na to zaměřit se dál na rozvoj čtenářské gramotnosti, třeba práci s učebnicí nebo s knihami.“
Problém je vzdělávání kantorů
Navíc by učitele na to jak učit čtenářskou gramotnost měla připravit pedagogická fakulta, to se podle Hublové neděje.
„Jestliže se člověk na seminářích setká s mladými lidmi, kteří zrovna ukončí školu, a po ukončení semináře řeknou, že to, co naučili tady, se nenaučili za celé čtyři roky, tak to vypovídá vše,“ podotýká Hublová.
I ministerstvo školství proto chce navázat užší spolupráci s fakultami nejenom v oblasti čtenářské gramotnosti. Potvrzuje to Lenka Schwarzová z odboru ministerstva pro předškolní a základní vzdělávání:
„Určitě je potřeba vejít s děkany pedagogických fakult v nějaké jednání a v nějakou spolupráci. Takže to určitě připravujeme.“