Učitelské odbory budou příští středu stávkovat kvůli platům
Příští středu se školy i mateřinky otevřou až v devět hodin. Odboráři se totiž dohodli na výstražné stávce. Nelíbí se jim, že by výše učitelských platů nebyla závislá na délce praxe, ale na rozhodnutí ředitele.
Právě 7. prosince má změny v platových tabulkách učitelů projednávat Nečasův kabinet.
„Lidé budou v nejistotě, jestli jim ředitel přizná příslušný platový stupeň, který jim náleží. Pan ministr říká, že na to je dostatek peněz, že ti ředitelé to nebudou muset dělat. My tomu prostě nevěříme,“ prohlásil předseda školských odborářů František Dobšík.
O změnách v platových tabulkách učitelů mluvili ve Světě o třetí ministr Josef Dobeš a předseda školských odborářů František Dobšík
„A známe, že ředitelé k tomu prostě budou nuceni okolnostmi, kdy nebudou mít dostatek prostředků ve svých rozpočtech. To vidíme jako otevřená vrátka na šetření na platech pedagogů, když ne v roce 2012, tak určitě v roce 2013 a následně,“ doplnil.
Obavy potvrzuje i místopředsedkyně odborů Markéta Vondráčková: „Může dojít k tomu, že sice na jednu stranu pan ministr Dobeš přidá do tarifní tabulky peníze, ale to ještě neznamená, že doputují k učitelům. Může nastat ta chvíle, kdy budou všichni učitelé na dvaceti tisících jako základu.“
Jakým způsobem školy zajistí provoz během výstražné stávky, bude záležet na každé z nich. Podle Františka Dobšíka by ale v pondělí, nejpozději v úterý měla každá škola rodičům sdělit, jak bude provoz probíhat. „Abychom opravdu neohrozili ani jedno dítě, ani jednoho žáka v České republice. Toto je protest proti vládě, ne proti ředitelům, ani ne proti rodičům.“
Odboráři ještě nevědí, kolik učitelů se do stávky zapojí, jasněji by prý mělo být v pondělí. Čekají ale masovou akci.
Místopředsedkyně školských odborů Markéta Vondráčková zatím netuší, kolik učitelů se ke stávce přidá
„Ta nevůle pedagogické veřejnosti a vůbec i školské veřejnosti k tomu, co pan ministr podniká, je obrovská. Lidé nejsou spokojeni s tím, jak pan ministr vede školství,“ řekla Vondráčková.
Pokud vláda změny v odměňování učitelů schválí, odboráři podle ní nemohou vyloučit další protestní akce, vyhrožovat ale nechtějí:
„Toto je de facto jakýsi první impulz, upozornění na to, že přestože veřejnost stále slyší, jak se přidává jen učitelům, tak chceme upozornit, že toto přidávání je pouze na papíře, že není kryté mzdovými prostředky.“
Dobeš: Krok odborů je absurdní
Ministr školství Josef Dobeš rozhodnutí odborářů považuje za absurdní.
„Přidáváme do tarifních tabulek čtyři miliardy, ale ředitel má možnost ve výjimečných případech učitele posunout. A já věřím, že je budou posunovat směrem nahoru, protože na to mají peníze."
Náměstek ministra školství Ladislav Němec a předseda školských odborářů František Dobšík diskutovali o platových tarifech učitelů
„Kdyby nastala křivda, tak ať se ozve odborář, ihned to bude hlídat Česká školní inspekce a ministr školství zakročí a bude hlídat konkrétní křivdu. Pro odboráře to znamená zvednout zadek a jít hájit zájmy učitelů do škol,“ reagoval ministr školství.
Stejně tak náměstek ministra školství Ladislav Němec je přesvědčen, že odboráři by neměli stávkovat kvůli něčemu, co je podle něj spíš pozitivní a pedagogickým pracovníkům pomáhá.
„Nezlobte se, mně připadne hrozně zvláštní a paradoxní stávkovat kvůli přidání platů, to jako ve světě není normální,“ podivuje se s tím, že odbory zbytečně vyhrocují situaci a zveličují problém.
Školství podle něj navíc představuje jedinou výjimku v odměňování zaměstnanců ve veřejných službách. S tím ale nesouhlasí Dobšík, podle praxe se prý odměňují také soudci, státní zástupci, policisté a vojáci.
Odboráři: Berou nám poslední jistotu
„My nestávkujeme proti navýšení platů, my stávkujeme proti tomu, že nám berou tu poslední jistotu, to, co se týká přiznané praxe, a od toho odvíjejícího se platového tarifu,“ brání se Dobšík. Dodává také, že s odbory se prý ministerstvo o návrhu nebavilo a na jejich připomínky nereagovalo.
Argument, že ředitelé škol sami nejlépe vědí, jaké mají jejich učitelé výsledky a jakou si tedy zaslouží odměnu, nepovažuje Dobšík za dostačující. Nadané učitele je totiž již v současnosti možné odměnit i jinak, bez ohledu na délku jejich praxe:
„Má na to odměny a má dostatečný prostor v nenárokových složkách platu, jako je osobní ohodnocení. Proč mu dávat další nástroj, aby člověk byl v nejistotě, jestli tedy dostane za kvalitu, kterou se naučil, získal v průběhu praxe – a netvrďte mi, že mladý, který nastoupí, by měl mít stejný plat jako ten, který je tam dejme tomu 27 let, vždyť ten tu práci musí odvádět kvalitněji.“
„Nejde o to, jestli učí úplně lépe, samozřejmě s novými technologiemi a podobně můžou být kolegové třeba pomalejší v některých věcech, ale všude, kde jsem měl možnost být, je respektováno to, že s věkem, s odvedenou praxí prostě máte více zkušeností. A ty zkušenosti by se podle nás měly nějakým způsobem ohodnotit,“ reagoval Dobšík na názory, že léta praxe nutně kvalitního pedagoga nedělají.
Oddělit kvalitní učitele od zbytku
Standardně by měl sice ředitel podle Němce vycházet z tarifních tabulek a pak dělat rozdíly mezi jednotlivými učiteli pomocí nenárokové složky. Stěžuje si ale, že kvůli zplošťování tarifů jsou nakonec všichni podle tabulek odměňováni skoro stejně a rozdíly mezi platy učitelů jsou ve skutečnosti minimální.
„Toto je jeden z malých nástrojů do budoucna, neříkám, že to bude hned, kdy ředitel bude schopen diferencovat opravdu kvalitní odvedenou práci tím, že pedagoga – třeba středněvěkého nebo mladšího – může ohodnotit vyšším pracovním tarifem. Nepředpokládám, že by udělal to, že by snížil platový tarif, nehledě na to, že by to bylo v rozporu se zákoníkem práce,“ dodal.