Učňovské obory žáky příliš nelákají. Ministerstvo to chce změnit
Živit se jako kadeřnice nebo automechanik není pro dnešní děti nic lákavého. Mají pocit, že humanitní obory jim pomohou k lepší kariéře. Odborné školy a učiliště tak bojují o přežití. Snaží se žáky základních škol lákat na finanční stipendia a stáže ve firmách. Přesto většina školáků chce na maturitní obory a víceletá gymnázia. Právě dnes končí lhůta pro podání přihlášek na střední školy.
Odpověď na otázku, jakou střední školu si žáci pražské Základní školy Londýnská vybrali, byla většinou stejná: gymnázium.
„Já se hlásím na dvě gymnázia. Nevím, co budu dělat po gymplu, takže proto na něj jdu.“ říká jeden žák.
Další se svěřuje: „Já chci jít na Střední pedagogické lyceum v Evropské, druhá škola potom je evangelické lyceum. Už od mala jsem měla vztah k dětem, takže jsem se spíš rozhodovala, na jakou školu půjdu, ale obor jsem už věděla dopředu.“
Humanitní obory jsou pro děti jednodušší volbou, pokud dopředu nevědí, co by chtěly v životě dělat. Slovo při výběru mají také rodiče, říká ředitel Základní školy Londýnská Martin Ševčík.
„Je kouzelné, jak rodiče volí strategii. U prvního dítěte se vždycky musí zkusit to gymnázium. U druhého už to nechávají hodně na něm.“
I gymnázia kvůli úbytku dětí ale začínají mít s naplňováním tříd problémy. Školy se tak snaží vyjít dětem vstříc a připravují pro ně před přijímacími zkouškami různé výhody, popisuje Jiřina Brejchová, školní psycholožka pražského Gymnázia Sázavská.
„My neděláme to, co bývá nejtypičtější – znalostní zkouška z matematiky, z češtiny a dejme tomu z nějakého všeobecného přehledu. Gró těch zkoušek pro nás je test studijních předpokladů.“
Ten si mohou děti vyzkoušet už předem nanečisto, takže hned zjistí, jestli by se na školu dostaly.
MŠ: Na víceletá gymnázia jen desetina žáků
Na víceletá gymnázia odchází zhruba třetina dětí. Podle ministerstva školství je to ale prý příliš. Úřad chce, aby do dvou let na ně směřovalo jen deset procent školáků. Více žáků by si pak mělo vybrat odborné školy, tvrdí náměstek ministra Ladislav Němec.
„Já si myslím, že je to nutnost. Protože pokud chce Česká republika být konkurenceschopná, musí mít větší počet přírodovědně a technicky vzdělaných absolventů, kteří potom budou realizovat hospodářský růst země. Kraje si toto uvědomují.“
„Je to vlastně takový společný projekt krajů a ministerstva, kdy se snažíme revitalizovat učňovské obory a technické obory na středních školách.“
Některá učiliště se snaží finančně udržet soukromé firmy, které si na nich chtějí vychovat svoje budoucí zaměstnance.