Účty klientů České spořitelny ohrozili počítačoví zloději
Česká spořitelna a její klienti se v noci na dnešek stali cílem internetového útoku zvaného phishing. Neznámí pachatelé se pomocí podvodného e-mailu pokouší z lidí vylákat data pro přístup k jejich bankovním účtům. Terčem podobného útoku se stala letos na jaře například i česká pobočka Citibank.
Řada klientů České spořitelny v noci na dnešek obdržela podvodný e-mail, který je vyzýval k aktivaci nového systému zabezpečení u České spořitelny. V něm se podvodníci pomocí kopie elektronického formuláře s logem banky snaží z klientů vylákat jejich číslo a přihlašovací heslo k internetovému bankovnictví.
Odkaz v e-mailu přitom vede na stránky, které vypadají úplně stejně jako oficiální stránka banky. "Ve skutečnosti se nalézají na úplně jiném serveru. Ten odkaz z podvodného emailu, který se do České republiky dostal včera, míří na servery v Číně, některé odkazy i do Pákistánu," říká počítačový expert Aleš Miklík.
Podle mluvčí spořitelny Kláry Gajduškové drtivá většina klientů e-mail naštěstí ignorovala. "Pokud klienti přece jen na ten e-mail zareagovali a svoje bezpečnostní údaje vložili do adresy, která tam byla uvedena, tak doporučujeme okamžitě zablokovat účet prostřednictvím bezplatné linky 800 207 207," informuje Gajdušková.
Případ nyní řeší policie. Banka chce v nejbližší době podat trestní oznámení.
Podobné počítačové útoky přichází v době, kdy obliba internetového bankovnictví v Česku roste. Například klienti České spořitelny za tři čtvrtletí letošního roku provedli přes internetové bankovnictví 13,6 milionu transakcí, meziročně o 67 procent více. Internetbanking využívá téměř 82 procent z tří milionů klientů banky.
Podle odborníka na internetové bankovnictví Jiřího Nápravníka už před 14 dny kolovaly po českém intenetu emaily, ve kterých pachatelé hledali tzv. bílé koně, tedy spolupracovníky, kteří kradené peníze obratem pošlou do zahraničí.