Únava stojí za každou desátou dopravní nehodou. Riziko bouračky se bez přestávky zvyšuje sedmkrát

Únava je příčinou každé desáté dopravní nehody, na dálnici každé páté. Pravděpodobnost zavinění fatální nehody se s únavou zvyšuje sedmkrát. V pondělí to uvedli zástupci Vize 0 a České kanceláře pojistitelů na tiskové konferenci o bezpečném cestování do zahraničí v letních měsících.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice, ilustrační foto

Nejnebezpečnější je podle experta období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Únava může řidiče překvapit i ve dne, a to nejčastěji mezi druhou a čtvrtou hodinou odpolední (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Na webových stránkách iniciativa Vize 0 také zveřejnila průvodce bezpečnou cestou na letní dovolenou.

Při čtyřhodinové jízdě bez přestávky vzrůstá pravděpodobnost dopravní nehody asi dvakrát, při šestihodinové jízdě v kuse zhruba osmkrát, uvedl dopravní expert Roman Budský z Vize 0.

Nejnebezpečnější je podle něj období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Upozornil, že únava může řidiče překvapit i ve dne, a to nejčastěji mezi druhou a čtvrtou hodinou odpolední.

Komplikace podle Budského způsobují často také opravy na silnicích. „Na úseku, který se opravuje, je asi pětkrát vyšší riziko, že dojde k dopravní nehodě,“ uvedl.

Řidiči by podle něj měli brát cestu jako součást dovolené a neměli by se snažit odjet celou trasu na jeden zátah. Zmínil, že například v Chorvatsku hrozí osmidenní zákaz řízení v případě, že policista usoudí, že řidič vozidla je za volantem unavený.

7:30

Sněmovna je toxické prostředí a spánková deprivace u poslanců vyvolala podrážděnost, hodnotí psycholog

Číst článek

Podle v pondělí zveřejněné tiskové zprávy organizace Besip se v loňském roce na českých silnicích stalo 1044 nehod v důsledku únavy, usnutí řidiče či náhlé fyzické indispozice.

Při těchto nehodách 15 lidí zemřelo, 34 se těžce zranilo a 669 lehce. Podle tiskové zprávy je vhodné dělat přestávky v jízdě vždy po zhruba dvou hodinách, nejdéle rozhodně po 3,5 hodinách řízení.

V zahrančí 

„V rámci škod z povinného ručení evidujeme v zahraničí za rok 2022 celkem 7028 nehod, což je 3,7 procenta všech škod včetně těch na českém území,“ uvedl výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek s tím, že jde pouze o nehody zaviněné řidiči z Česka.

Nejvíce nehod způsobili Češi v Německu, a to 2620, na Slovensku 937, v Rakousku 907. V Chorvatsku v minulém roce zavinili Češi 163 nehod.

Řidičům před odjezdem na letní prázdniny v zahraničí Matoušek doporučil zkontrolovat, zda mají vytištěnou takzvanou zelenou kartu, která prokazuje platné povinné ručení na vozidlo. Dodal, že na území ČR bude od poloviny roku 2024 zrušena fyzická zelená karta.

Kontrolovat se bude on-line náhledem do databáze České kanceláře pojistitelů. V Evropě by mohly být zelené karty on-line od roku 2025, dodal Matoušek.

Co udělat před dovolenou

Vize 0 v průvodci bezpečnou letní dovolenou také doporučuje řidičům zkontrolovat platnost dokladů, osobních dokladů či řidičského průkazu, vzít zelenou kartu či osvědčení o registraci vozidla. Radí prohlédnout i povinnou výbavu vozidla či povinnou výbavu řidiče. V případě Španělska jsou to například náhradní dioptrické brýle, pokud je řidič musí užívat při řízení.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme