Úřady mezi sebou začínají komunikovat elektronicky. Česká pošta spustila datové schránky

Vyhnout se soudní obsílce je ode dneška těžší. Začala totiž platit změna občanského soudního řádu, která má usnadnit doručování soudních dokumentů a zrychlit projednávání případů u soudu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Datové schránky | Foto: Ministerstvo vnitra ČR

Podle nové právní úpravy jsou úřední dopisy doručené i v případě, že se poště nepodaří je adresátovi ani po výzvě předat. Občané i firmy si mohou pro snazší komunikaci s úřady nechat zřídit elektronickou datovou schránku.

Podle mluvčího České pošty, která mimo jiné provoz schránek zajišťuje, Ivo Mravinace se lidé mohou obrátit na ministerstvo vnitra nebo na některý z CzechPointů.

Takzvané elektronické datové schránky mají rovněž nahradit klasickou poštovní korespondenci s obecními, městskými a krajskými úřady.

"Když máte počítač a připojení na veřejnou internetovou síť, tak pak to znamená, že nemusíte chodit například pro obálky na poštu, pokud si chcete něco vyřídit se stavebním nebo finančním úřadem, tak už nemusíte nikam chodit. Stačí vám právě datová schránka," upřesňuje Mravinac."

Zavádění datových schránek je tak dalším důležitým krokem na cestě k elektronizaci veřejné správy. Poslanecká sněmovna už loni v červnu schválila tzv. eGovernment Act, tedy zákon o elektronizaci státu. Ministerstvo do budoucna počítá s tím, že všechny právnické osoby a podnikající fyzické osoby budou prostřednictvím datových schránek komunikovat povinně. I občany by však úřad ke zřízení schránky rád motivoval, např. možností doručování výpisů trestných bodů z karty řidiče.

Z pohledu uživatele je jednoznačným přínosem, že datové schránky na žádost fyzické i právnické osoby zřídí ministerstvo bezplatně do několika dnů. K aktivaci konta poslouží zvláštní heslo, jež majitel schránky dostane v poštovní zásilce do vlastních rukou. Na nedostatečné zabezpečení systému se již v minulosti snesla kritika některých poslanců. Využití pokročilých šifrovacích metod a průběžné zdokonalování obslužných aplikací by však mělo jakémukoli zneužití zabránit. Pro subjekty, které o to požádají, by navíc měl být k dispozici přístup s vyšší mírou zabezpečení.

Prezident Hospodářské komory Petr Kužel se domnívá, že také podnikatelé zavedení datových schránek většinou vítají a to kvůli finančním úsporám. "To, co budou muset firmy změnit ve svém myšlení je fakt, že jednatelé společností a statutární orgány budou muset pověřit k tomu výběru datové schránky buď sami sebe nebo nějakého velmi oprávněného pracovníka, který bude muset s poštou nějakým způsobem naložit. Pro podnikatele ale datové schránky přinesou velkou úsporu a to my slyšíme velmi rádi," říká Kužel.

Vlastní elektronické datové schránky by pak měly mít i města a obce. V elektronické podobě by obce, města, kraje i soudy mohly vést také část spisů. Elektronickou spisovou službu, která by měla nahradit dosavadní papírovou formu, navíc zavádí vládní novela zákona o archivnictví. Digitální dokumenty, které úřad či soud obdrží prostřednictvím své datové schránky nebo podatelny, budou dál distribuovány v elektronické podobě a stanou se součástí elektronických spisů.

Dodejme, že ostrý provoz datových schránek začne v listopadu.

Václava Marešová, Jaromír Beránek, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme