Ústavní soud obdržel návrh na zrušení inkluze. Ministryni školství zaskočil

Ústavní soud dnes obdržel návrh na zrušení takzvané inkluze ve školách. Podal ho advokát Richard Novák zastupující rodiče devíti žáků a jednoho učitele z brněnského ústavu sociální péče na Kociánce. Tvrdí, že inkluze, která ve středu prošla sněmovnou v rámci novely školského zákona, dětem s lehkým mentálním postižením spíše uškodí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ústavní soud. Ilustrační foto.

Ústavní soud. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Podle Nováka není v Česku inkluze řádně otestována a neví se, zda skutečně bude pro hendikepované výhodou.

Rodiče navrhující zrušení inkluze se domnívají, že dětem s postižením nepomohou srovnat rozdíly mezi nimi a ostatními školáky ani asistenti.

„Vize, aby se děti sbližovaly, měly se rády, respektovaly i ostatní děti s jakýmikoli hendikepy je v pořádku. Nicméně rodiče se obávají, že u dětí s lehkým mentálním postižením povede k opačnému efektu, tedy spíše k jejich vyčlenění z kolektivu ostatních dětí,“ řekl ČTK Richard Novák.

V Česku žije asi 13 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením. Mnozí z nich jsou dyslektici a dysgrafici, což může zpomalovat jejich výuku. I přes tyto obtíže je 3300 dětí už teď začleněno do tříd na základních školách. Většina ostatních školáků s lehkou mentální poruchou navštěvuje některou ze 14 praktických základních škol, kde jim učitelé pomáhají, aby výuku zvládli i se svým omezením.

Ministryní školství Kateřinu Valachovou z ČSSD návrh překvapil, s rodiči z ústavu sociální péče na Kociánce osobně diskutovala. Navíc se podle Valachové budou moci v rámci změn sami rozhodnout, zda dají dítě do klasické třídy.

„Měla jsem dojem, že se řadu věcí podařilo vysvětlit včetně toho, co skutečně bude nové. Samozřejmě mám zájem vysvětlit rodičům znovu situaci z pohledu, co to bude znamenat,“ uvedla pro Český rozhlas.

Proti inkluzi se ale dál staví i někteří politici, třeba poslankyně KSČM Marta Semelová. „Bohužel na to doplatí děti s LMP (lehkým mentálním postižením, pozn. red.), tak děti běžné, tak nakonec i kantoři. Myslím si, že tady máme systém speciálních škol, kde jsou kantoři opravdu připraveni, kde je pár dětí ve třídě, a ne 30, kde můžou děti zažít úspěch a vzdělávat se tak, aby se třeba jednou alespoň vyučily,“ sdělila Českému rozhlasu.

Cílem inkluze je začlenit do kolektivů na klasických základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními. Výuka má být přizpůsobena jejich potřebám. Se zvládnutím různých potíží, odlišností či zdravotních omezení by měli pomoci asistenti, ale také nové školní pomůcky.

Se zavedením inkluze na českých školách se po deseti letech diskusí počítalo od letošního září. Plán vyvolal bouřlivé debaty a u některých rodičů také obavy z toho, jak jejich potomci tento přechod zvládnou. Proto se nakonec ministerstvo školství rozhodlo, že inkluze bude zavedena postupně a vyčlenilo si na vytvoření těchto změn dva školní roky, tedy období od září 2016 do září 2018.

ČTK, Mikuláš Klang Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme