Rok od zavření škol. ‚Dobré podmínky má víc dětí, zvyšuje se ale podíl absencí,‘ varuje šéfinspektor

Loni v březnu se kvůli šíření pandemie covidu-19 žáci a studenti začali učit z domova. Podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) zatím plán návratu do lavic neexistuje. Česká školní inspekce provádí od ledna hospitace v hodinách distanční výuky a pomáhá ministerstvu aktualizovat metodické materiály pro učitele. „Doporučujeme úzkou a stále se prohlubující komunikaci s rodiči,“ apeluje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tomáš Zatloukal

„Na druhou stranu se zvyšuje podíl těch, kteří sice podmínky pro distanční nebo online výuku mají, ale vypadávají z ní. A zvyšuje se také podíl absencí,“ připouští Zatloukal | Foto: Kateřina Cibulka | Zdroj: Český rozhlas Plus

Komunikace s rodiči žáků podle Zatloukala umožňuje výuku vyladit tak, aby co nejvíc odpovídala podmínkám, které děti v rodinném prostředí mají. „Můžeme konstatovat, že tyto podmínky se spíše zhoršují, než zlepšují. A to potom dopadá na vzdělávání žáků,“ říká ve speciálu Českého rozhlasu Plus.

Přehrát

00:00 / 00:00

Před rokem se zavřely školy: Podmínky pro online výuku už má více dětí, zvyšuje se ale podíl absencí

„V průběhu pandemie roste podíl žáků, kteří mají problémy. Podpora rodiny se v tomto smyslu omezuje a škola na rozdíl od prezenční výuky nemá možnost nepříznivé podmínky nějak minimalizovat. A zohledňovat to v distančním vzdělávání je daleko komplikovanější,“ popisuje potíže, s nimiž se potýkají nejen žáci, ale i učitelé.

Na jaře se v důsledku zavření základních škol ocitlo mimo vzdělávací systém na deset tisíc školáků, uvedla Česká školní inspekce. Podíl těchto dětí se od té doby sice snížil, objevuje se ale jiný problém:

„Na druhou stranu se zvyšuje podíl těch, kteří sice podmínky pro distanční nebo online výuku mají, ale vypadávají z ní. A zvyšuje se také podíl absencí,“ připouští Zatloukal.

Adam Šimůnek, ředitel malotřídní školy v Branticích na Bruntálsku, ve Speciálu přiznává, že stejně jako na Zatloukala se i na něj obrací rodiče. někteří s tím, že děti jsou přetěžovány, a jiní s tím, že rozsah výuky je nedostatečný.

 „Nejtěžší je odhadnout tu míru. Ptáme se rodičů a pracujeme individuálně. Zadáváme žákům učivo na týden dopředu pro asynchronní výuku a kombinujeme to se synchronní výukou, kdy se učitelky se žáky setkávají na několik hodin,“ doporučuje Šimůnek s tím, že dětem chybí i kontakt s dalšími lidmi. Učitelky v jeho škole se tak snaží zapojit žáky třeba online oslavami narozenin nebo hromadným zpěvem.

Šárka Fenyková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme