V 92 letech zemřel filmový architekt Karel Černý, držitel Oscara za Amadea
Ve věku 92 let dnes doma v Táboře zemřel filmový architekt Karel Černý, držitel Oscara za film Amadeus režiséra Miloše Formana a zároveň jediný Čech, který cennou sošku dostal v kategorii architektura. Černý stojí i za výpravami filmů Cesta do pravěku či Hoří, má panenko, podílel se také na seriálu Hříšní lidé města pražského. V roce 2013 obdržel Českého lva za celoživotní dílo.
Karel Černý vystudoval sice architekturu, ale okouzlil ho film. V 18 letech se mu podařilo získat malou roli ve filmu s Lídou Baarovou.
Za svůj život pracoval na téměř stovce filmů, stovce televizních inscenací, 15 seriálech a 60 krátkých snímcích a reklamách.
Je v titulcích u série o rodině Homolkových, normalizačního seriálu 30 případů majora Zemana nebo krimidramatu Karla Kachyni Král Šumavy.
O Karlu Černém a práci filmových architektů obecně mluvil filmový historik a ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant
S Karlem Kachyňou se Černý setkal u pěti filmů, v roce 1953 se s Karlem Zemanem podílel na mezinárodně ceněné trikové Cestě do pravěku.
O deset let později se poznal s Milošem Formanem a počínaje Černým Petrem spolupracoval na všech jeho filmech, natočených v tehdejším Československu.
Když chtěl Forman dělat Amadea, oslovil Černého znovu. Kvůli tomuto projektu se v Praze nákladně upravovaly interiéry historických budov.
V roce 1985 se pak Karel Černý zúčastnil oscarového ceremoniálu. Měl pocit, že byl pozván jen formálně, ale nakonec to byl Amadeus, který získal osm prestižních sošek, z nichž jedna patřila právě jemu.
Loni na slavnostní vyhlašování Českých lvů do pražské Lucerny však Černý nedorazil, nedovolil mu to vysoký věk. Cenu za něj tehdy převzala jeho vnučka Tereza Nezbedová.
I přes Černého ohromné úspěchy - v některých letech se podílel i na deseti filmech zároveň - v něm zůstala velká pokora k práci.
Dokazuje to i ukázka z jednoho z asi posledních rozhovorů, které poskytl. Zmínil, že ho těšila nejen filmová, ale i televizní práce.
„Protože tam se mohlo ukázat ještě daleko více než v normálním filmu. Člověk se musí vždycky přizpůsobit filmu, který právě dělá,“ řekl v roce 2012 Českému rozhlasu architekt Karel Černý.