V boji proti kyberšikaně má pomoci kampaň, kterou připravili školáci

Textové zprávy s ošklivým obsahem, stejně jako podobně psané emaily, mohou vašemu dítěti ublížit. Nejde o klasickou šikanu, kdy děti mlátí své spolužáky, nebo jim berou svačiny. Takzvaná kyberšikana je mnohem závažnější, je totiž těžší vypátrat agresora.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kyberšikana (dětská kampaň ‚Stop kyberšikaně‘)

Kyberšikana (dětská kampaň ‚Stop kyberšikaně‘) | Foto: 28. ZŠ Plzeň

Čtrnáct školních týmů proto vytvořilo proti kyberšikaně reklamní kampaň a s ní přijelo soutěžit do Prahy. Na plakátech se objevil například Superman, nebo i Karkulka s vlkem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž připravila redaktorka Českého rozhlasu Klára Bílá

Děti z pražské Základní školy na Hanspaulce se při tvorbě kampaně zaměřily na výsledky průzkumu kyberšikany na školách, kdy se s ní každé třetí dítě setkalo. Objevila se i na plzeňské škole, a proto se její žáci rozhodli pro kampaň postavenou na pohádce, aby se kyberšikana ne jejich škole už neobjevila.

Začátek spotu žáků plzeňské základní školy ukazuje, jak se děti během mediálních seminářů učily pracovat s fantazií a se slovy a zároveň přemýšlet nad skutečností, že kyberšikana skutečně není žádná pohádka. Plzeňský tým k audio spotu vytvořil také video a plakát ve stejném duchu.

Při pohledu na něj vám naskočí husí kůže. „Protože děti dokázaly téma nahlédnout z takových úhlů, který by nás dospělé asi vůbec nenapadly. Ať už diváci nebo posluchači uslyší audio nebo uvidí v tisku plakát, tak věřím, že ten pocit budou mít taky,“ říká Jana Udatná, manažerka projektu Minimalizace šikany.

Možná proto také plzeňský tým vyhrál. Naučil se pracovat s technikou, nebo vytvářet reklamní slogan a spolupracovat. A i odezva a podpora od ostatních byla velká, říká žačka deváté třídy a členka plzeňského týmu: „Nejenom že se jim kampaň líbila, ale určitě se o kyberšikaně z kampaně hodně dozvěděli. My jsme i říkali o kyberšikaně dost věcí a pak jsme jim ukazovali výsledná díla.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Audio vítězné kampaně dětí z 28. ZŠ v Plzni

Děti na reklamní kampani pracovaly po vyučování, o víkendech a dokonce i o jarních prázdninách. Podle ředitelky školy Pavly Jedličkové se díky tomu spravilo i klima na škole. Což je pro ně zřejmě víc, než třešnička na dortu v podobě vítězství dětské kampaně.

„Jeto vidět, ale hlavně je to cítit. Ve škole je příjemně, hezky se k sobě chováme. Kyberšikana bude stále, ale myslíme si, že rozdíl bude v tom, že žáci budou poučeni a budou vědět, jak se k tomu postavit, jak se chovat a nenechat si tím ubližovat,“ dodává Jedličková.

Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme