V Čechách se začíná rozvíjet vodní turismus. Plánuje se například výstavba lodního výtahu
Ředitelství vodních cest slibuje novou éru vodního turismu. Například na slapské přehradě plánuje za dvě miliardy korun postavit lodní výtah. Díky němu budou pak lodě snadno překonávat přehradu. Připomeňme, že právě chybějící zdymadla na Slapech a Orlíku jsou zatím překážkou pro bezproblémové splouvání takzvané vltavské vodní cesty.
S rozvojem lodního turismu na Slapech pomáhají Ředitelství vodních cest také soukromí investoři. Výsledkem spolupráce je třeba lodní benzínka, která začala nabízet své služby majitelům plavidel poblíž Staré Živohošti.
Je zatím jedinou obdobnou pumpou na Vltavě od Českých Budějovic po Mělník. Posádkám lodí díky ní odpadá nepohodlné čerpání pohonných hmot do kanystrů, které musel nesčíslněkrát absolvovat i majitel člunu Pavel Pavel.
„To znamená vytahané ruce. Člověk to přelévá trychtýřem, cmrndá to do vody,“ říká Pavel.
Lodní benzínka nabízí podle jejího majitele Jiřího Kvasničky kromě benzínu a nafty také ještě další služby.
„Máme tady vysávání splaškových vod a samozřejmě můžeme tankovat tu vodu do lodí,“ popisuje služby Kvasnička.
Kromě toho teď Ředitelství vodních cest plánuje na Slapech výstavbu vodního zdymadla. Jakýsi lodní výtah na přehradě citelně chybí. Velké výletní lodě kvůli tomu musí ukončit plavbu pod přehradou, v případě malých plavidel pomáhá traktor s podvalníkem.
Česko v lodní turistice stále zaostává za jinými evropskými státy
Číst článek
„Vůdce plavidla musí vlastně najet do vleku, pomalu dojde k tomu, že traktor začne vyjíždět a loď dosedne do vleku. Loď je převezena buď nahoru do horní vody nebo opačně,“ popisuje současné přemísťování lodí z jedné stany přehrady na druhou Jiří Frýdl z Povodí Vltavy.
Výtah obslouží malé i velké lodě
Chystaný lodní výtah by dokázal překonat 55 metrů výškový rozdíl za necelou hodinu. Důležité také je, že zdvihadlo by bez problémů zvládlo obsloužit kromě malých rekreačních lodí také většinu výletních parníků.
Podle Jana Bukovského z Ředitelství vodních cest by vlastně šlo o jakousi pozemní lanovku pro lodě:
Tisíce Němců tráví dovolenou na hausbótech. Doplout mohou z Berlína až k moři
Číst článek
„Bude mít velkou vanu, tři tisíce tun těžkou, která bude plná vody a v té vaně se budou vozit lodě. Přes 55 metrů spádu rozdílu hladin mezi vodou, kterou udržuje přehrada Štěchovice a vodou, kterou udržuje přehrada Slapy.
Pro stavbu lodního zdvihadla už existuje platné územní rozhodnutí. I tak bude ale výstavba lodního výtahu za dvě miliardy korun během na dlouhou trať. Ředitelství vodních cest věří, že se celý projekt podaří dotáhnout do konce, do roku 2020.