V Česku je přibližně 40 tisíc nebezpečných starších výtahů

Asi 40 tisíc výtahů v České republice je nebezpečných, varuje Unie výtahového průmyslu. Podle příslušné normy měla být u všech výtahů postavených do roku 1999 v minulých letech provedena inspekční prohlídka. Zjištěná vysoká provozní rizika pak musejí provozovatelé výtahů odstranit do pěti let. V praxi to tak ale často nefunguje.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výtahy | Foto: Jana Káninská

„Přijela nám dřevěná klec, to je jedno z největších nebezpečí u starších typů výtahů. Nicméně tato klec má už i klecové dveře, čili to nebezpečí není tak akutní. Nicméně když se podíváte na ohrazení výtahové šachty, je tvořeno síťovaným děrovaným plechem. Mezery jsou tam samozřejmě větší, než normy připouští,“ popisuje v jednom činžovním domě v centru Prahy soudní znalec Václav Vaněk, který se na výtahy specializuje.

Tento výtah pochází ze 70. let minulého století.

„Když se podíváte na to, jak výtah zastavil, tak zastavil nad úrovní stanice minimálně čtyři centimetry. To znamená, že tady vzniknul schod,“ říká znalec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Zbyňka Zykmunda o nebezpečných výtazích v Ranním Radiožurnálu.mp3

A to není podle Václava Vaňka jediný nedostatek přivolaného výtahu. K dalším patří podle jeho slov použité sklo u klecových dveří, které nevyhovuje, protože není tvrzené bezpečnostní, dále v klecích chybí madlo a sedátko.

Kdo se bojí uvíznutí ve výtahu, možná by měl jít v tomto případě raději pěšky.

„Jediným možným bezpečnostním prvkem, který je v kleci, je alarm. Ano, alarm fungoval. To znamená, že fungoval tady na obsluhu v domě. To znamená, že ten uvízlý člověk by musel potom očekávat, že tady někdo bude, kdo ho bude slyšet, aby ho mohl z té klece vyprostit,“ popisuje Václav Vaněk.

Celkem je v Česku v provozu odhadem 85 tisíc osobních výtahů. U skoro poloviny z nich existují vysoká provozní rizika, upozorňuje generální sekretář Unie výtahového průmyslu Jan Dvořák.

„Jedná se o výtahy, které byly instalovány před 1. 1. 1993 a vykazují z pohledu evropské normy 8180 téměř všechna provozní rizika, takže se jedná o nebezpečná dopravní zařízení,“ říká Jan Dvořák.

Dva lidi dva ročně výtahy usmrtí, další vážně zraní. Za bezpečnost výtahů zodpovídají jejich provozovatelé. Výtahy instalované po 1. říjnu 1999 už by měly splňovat veškeré bezpečnostní nároky. Staré výtahy čeká postupná výměna podle závažnosti provozních rizik.

Zbyněk Zykmund, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme