V Česku připadá na jednoho obyvatele třikrát víc reklamních letáků než ve Velké Británii

V České republice bylo za loňský rok rozneseno celkem 3,9 miliardy letáků, to je na jednoho obyvatele třikrát víc letáků než ve Velké Británii. Nabídkové listy, které marketéři rádi využívají, už takovou popularitu u zákazníků nezískávají, na atraktivitě jim to ovšem neubírá, za posledních pět let počet distribuovaných letáků bez ohledu na krizi pořád stoupal.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákup na splátky a úvěry - letáky | Foto: Gabriela Hauptvogelová | Zdroj: Český rozhlas
Přehrát

00:00 / 00:00

zvětšuje se objem distribuce letáků.mp3

Každý člověk v České republice tak dostane za rok v průměru 390 letáků informujících o akčních cenách a slevách. V roce 2006 bylo v Česku rozesláno 3,5 miliardy reklamních letáků a v roce 2010 jich bylo rozesláno až 3,9 miliardy.

Letáky zůstávají jedním z hlavních nástrojů konkurenčního boje zvláště u zákazníků citlivých na cenu. Reklamní sdělení vhazovaná do schránek mají ve stále větší oblibě regionální firmy a zvyšuje se také podíl inzerentů ze segmentu služeb.

Oto Klempíř z agentury Candoo letáky kdysi sledoval z profesionálního zájmu. Dnes říká: „ Poslední dobou je nečtu, protože jsou psány jednoduše tak malým písmem, že na to ani nevidím.“

Za bezchybné je nepovažuje ani Richard Stiebitz z agentury Wunderman: „Pokud na letáku není nějaké sdělení, které by mě zajímalo, tak letí okamžitě do popelnice. Mě osobně letáky rozčilují a strašně nám ztěžují život.“

Hromadné oslovení zákazníků je účinným nástrojem, hodně ale záleží na samotném obsahu daného letáku. Může být zajímavý a lidé na dobrý nápad rádi reagují.

V opačném případě se ovšem někdy snaží firmy dohnat kvalitu kvantitou. Ve Velké Británii bylo distribuováno za minulý rok 7 miliard a 900 milionů letáků, průměr tam tedy činí 131 leták na osobu, což je třetina toho co v České republice. „To číslo mi připadá velké, je to strasně moc. Minimálně na několik lesů,“ říká Richard Stiebitz.

Problémem není jen forma, ale také obsah. Co se kreativity týče, české letáky jí zrovna nehýří. „Lidi si rádi otevřou cokoliv, ať je to přípolož k dopisu, ať je to vkládaná reklama nebo leták. Rádi si to přečtou, ale nemůže to být nudné, nezábavné a otravné. Reklamní letáky neudělaly v České republice bohužel žádný krok dopředu.“

Letáky podle průzkumu agentury GfK sleduje 70 procent českých domácností. Zhruba 30 procent z nich podle letáku nakupuje.

Efektivita letákových akcí se obyčejně měří jednoduše pomocí narůstu prodejů po uskutečnění takové akce. Otázka je, o kolik se prodeje zvýší, a zdali sekundární dopady papírový odpad nebo znečištění nejsou větším mínusem. "Ti, kdo si letáky objednávají, to znamená zejména obchodníci, tak určitě sledují zda se výrobky v akcích nakupují či ne,“ říká Tomáš Hájek, výkonný ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu.

Podle něj počet letáků v posledních třech letech roste nepatrně nebo spíše stagnuje. „Já si myslím, že do budoucna se počet letáků příliš zvyšovat nebude. Mohl by se zvyšovat jedině v případě, že by nové obchodní firmy, zejména z oblasti nepotravinářského sortimentu, by chtěly letáky v nějakém masovějším měřítku také tisknout.“

Václav Pešička, Zdeněk Strnad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme