V DPP řádili podle advokáta Lásky mafiáni, nová šéfka firmy s ním chce dál spolupracovat

V pražském dopravním podniku fungovala podle analýzy advokáta Václava Lásky od roku 2007 organizovaná zločinecká struktura. Podnik prý uzavíral extrémně nevýhodné smlouvy a kvůli tomu přišel o stamiliony korun. Nová dočasná šéfka DP Magdalena Češková chce pokračování spolupráce s Láskou navrhout ve středu i dozorčí radě firmy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto).

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

Advokát Láska na základě zadání z vedení podniku prověřil zhruba desítku velkých zakázek z minulosti a zjistil, že smlouvy jsou pro DP extrémně nevýhodné. Na základě Láskova auditu podal ředitel DP Vladimír Lich trestní oznámení na 8 lidí, vzápětí byl ale z funkce odvolán.

Výnosy z trestné činnosti se údajně „praly“ přes kyperské společnosti. „Dospěl jsem k závěru, že tu máme sérii trestných činů. Jako právník jsem schopen popsat ty trestné činy, vyhledat důkazy, předložit důkazy, formulovat jednotlivé návrhy žaloby,“ řekl Láska ve Dvaceti minutách Radiožurnálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech pražského dopravního podniku mluvili v Ozvěnách dne advokát Václav Láska, pověřená ředitelka DP Magdalena Češková a redaktorka HN Marie Valášková

„Nejsem schopen vyčíslit škodu přesně, ale jsem schopen říct, že škoda je ve stamilionech. Ale aby byla vyčíslena přesně a aby se poškozený subjekt mohl připojit k trestnímu řízení, tak by měl říct – škoda byla tolik a tolik peněz. A to musí udělat ekonomové nebo auditoři, protože to obnáší určité porovnání nabídky, která v té době byla na trhu, zjištění, kolik by zakázka stála, kdyby nebyla celá zmanipulovaná,“ vysvětluje advokát.

Jak Láska také připomněl, obecně platí, že pokud někdo podal trestní oznámení, což se v případě Dopravního podniku stalo, měl by se připojit i k trestnímu řízení.

VÝBĚR Z PODEZŘELÝCH SMLUV DPP
Jízdenky – z každé prodané papírové jízdenky odcházelo 17 haléřů firmě Cokeville Assets na Panenské ostrovy, z SMS jízdenek získává firma Crowsnest více než čtvrtinu, zakázku dostala bez výběrového řízení na 20 let
Tramvaje – DP si objednal 250 tramvají Škoda 15T za 19 miliard, ačkoli na ně nemá peníze a tramvaje jsou poměrně poruchové, smlouvu prakticky nelze vypovědět
Autobusy – DP uzavřel smlouvu na 720 autobusů za 4,5 miliardy, z analýzy Boston Venture Central Europe ale vyplynulo, že jsou autobusy předražené a město chce smlouvu vypovědět
Obrazovky v metru – DP platí firmě Bitmedia licenční poplatky za obrazovky ve stanicích metra, na nichž se vysílá hlavně reklama, za převzetí systému jí navíc zaplatil 1,5 milionu korun. Firmě platí také za drátěné stojany na reklamní letáky v metru
Pohonné hmoty – DP objednávalo naftu a benzin od firmy Oleo Chemical, údajně napojenou na společnost Cokeville Assets
Prodej vestibulů – DP chtělo prodat prostory ve stanicích metra Vysočanská, Českomoravská a Kačerov, podle Transparency International nevýhodně
Advokátní služby – Advokátní kancelář Šachta & partners dostávala od DP 672 000 korun měsíčně a 3500 korun za hodinu práce
Bezpečnostní systém – Podle Nadačního fondu proti korupci zmizelo 70 milionů korun do firmy napojené na lidi z advokátní kanceláře Šachta & partners kvůli přeprodávání smluv

„Pokud někdo podá trestní oznámení a řekne, že byl poškozený, tak by se měl připojit k trestnímu řízení jako poškozený a říct, jaká mu byla způsobena škoda. Tato situaci mi trochu připomíná kauzu CASA, kdy se také vedly diskuse o tom, jestli se ministerstvo obrany připojí, či nepřipojí s nárokem na náhradu škody. Ale to je svébytné rozhodnutí toho, kdo za subjekt, v daném případě za DP, momentálně zodpovídá,“ tvrdí advokát.

Dozorčí rada podniku schválila audit smluv od roku 2007, ten by ale trval několik let. Spekuluje se proto, zda nejde jen o zdržovací taktiku. S návrhem na tak rozsáhlou prověrku totiž přišel David Vodrážka (ODS), který měl jako předseda představenstva v letech 2010 a 2011 schválit například prodej vestibulů tří stanic metra, který byl podle prověrky nevýhodný.

Magdalena Češková, která je nyní pověřená řízením dopravního podniku, bude chtít s advokátem Láskou dál spolupracovat. Navrhne to i středeční dozorčí radě firmy.

Češková také Radiožurnálu řekla, že na zadání forenzního auditu, který by přezkoumával všechny smlouvy od roku 2007, už zřejmě trvat nebude.

„DP nemá miliony zbytečné, které by investoval do dlouhodobého, rozsáhlého a pravděpodobně finančně náročného forenzního auditu, který by mohl trvat i několik let, protože obchodních transakcí je velmi mnoho. S tímto budu ve středu předstupovat na jednání dozorčí rady před její členy,“ potvrdila.

Bývalý ředitel dopravního podniku Martin Dvořák v České televizi tvrdil, že pod jeho vedením byly všechny tendry v pořádku a na autory analýzy se chystá podat žalobu.

DP chce v nejbližší době vypsat nové veřejné zakázky. Například na pojištění majetkové odpovědnosti, na dodavatele papírových jízdenek či na právní a poradenské služby. Vypíše také výběrové řízení na nového ředitele podniku.

Libor Procházka, Veronika Sedláčková, Eva Presová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme