V Praze bude jezdit nejmodernější tramvaj v republice

Jmenuje se Škoda T15 ForCity a její unikátnost spočívá hlavně v tom, že bude stoprocentně nízkopodlažní. To znamená, že se nebude nastupovat do tramvaje přes schůdky a ty nebudou ani v tramvaji samotné. Čili ani ve spojovacím kloubu mezi jednotlivými články. Tam bude různě profilovaná podlaha, aby plošinkami zakryla případné nerovnosti v podvozku tramvaje. Cena jedné nové tramvaje se bude pohybovat kolem 66 miliónů korun. Škodu T15 ForCity uvidíme v ulicích Prahy nejdříve v druhé půlce tohoto roku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T | Foto: Jiří Kokmotos | Zdroj: Český rozhlas

Teď jsou ve výrobě 2 prototypy, které se začnou zkoušet v areálu plzeňské Škody Transportation. Až poté dostane vůz povolení ke zkušebnímu provozu v ulicích. Nejdřív ale bude jezdit zřejmě v Plzni - to kvůli případnému servisu - a až pak v Praze. Do provozu se bude všech 250 kusů, které hlavní město Praha objednalo, dávat postupně od roku 2009 až do roku 2017.

Dopravní podnik hledal typický design pro Prahu

Každé město má svoji tradici. Například americké městské autobusy jsou spíš podobné našim dálkovým autobusům. V USA totiž jezdí lidé víc auty, a proto autobusy i tramvaje nepřepraví tolik lidí - čili si mohou dovolit mít víc sedaček a méně místa ke stání. I Praha má typický design. Například barvy - červenou a žlutou - ty nesmějí chybět na žádném vozu - jsou to barvy vlajky našeho hlavního města. Tradiční je i červenobílá kombinace.

A i interiéry mají svá specifika. "U nás je hodně přídržných madel. Dokonce turisté se často diví, proč máme takový les tyčí v dopravních prostředcích. Je to hlavně kvůli tradičnímu hojnému využívání MHD, proto čím víc lidí, tím musí být i víc madel," řekl Radiožurnálu Patrik Kotas, architekt a designér, který navrhl podobu nové tramvaje Škoda T15 ForCity.

Patrik Kotas dal podobu i novým soupravám pražského metra, z jeho pera pochází i stanice podzemní dráhy Rajská zahrada na trase B, kde staví vlaky nad sebou a která také dostala nejedno ocenění. Rozhovor s Patrikem Kotasem nabídneme v pořadu Design, architektura, stavebnictví. Ten vysílá Radiožurnál v pondělí ve 22:05 s moderátorem Davidem Šťáhlavským.

Tramvaj Porsche má "mouchy", Praha chce novou a lepší!

Největší současnou novinkou pražské MHD je tramvaj s designem Porsche, oficiálně Škoda T 14. Její nevýhoda je ale ve vysokém počtu článků - je pětivozová, respektive čtyřkloubová. Nová Škoda T 15 je jen tříkloubová čili jednodušší, levnější a má "vychytané mouchy". Podle konstruktérů Škoda Transportation nebude tak hlučná, bude prostornější a stoprocentně nízkopodlažní - a to Tramvaj T 14 Porsche není.

Jiří Kokmotos, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme