V roce 2013 zemřelo při autonehodách v Česku 583 lidí, historicky nejméně

Policie dnes definitivně upřesnila statistiky nehodovosti za rok 2013. Na tuzemských silnicích zemřelo vloni 583 lidí. To je skoro o sto obětí dopravních nehod méně než v předchozím roce. A podle statistik se toto číslo vůbec poprvé od roku 1961 dostalo pod šest set.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kuriózní dopravní nehoda na silnici z Karlových Varů do Plzně | Foto: HZS Karlovarského kraje

Při porovnání s rokem 2012 na českých silnicích zemřelo vloni o 98 lidí méně, a to i přesto, že se počet nehod šetřených policí zvýšil o čtyři procenta.

Poprvé od roku 1961 se počet mrtvých dostal pod šest set. Tehdy to bylo, a to při tehdejším nižším provozu na silnicích, dvakrát víc. Klesl také počet těžce zraněných, a to o 204.

Policisté příznivější číslo připisují větší bezpečnosti samotných vozidel, preventivním akcím na silnicích i loňskému počasí - třeba delší zimě.

Přehrát

00:00 / 00:00

O statistikách nehodovosti za loňský rok mluvil na Radiožurnálu Jindřich Frič, ředitel bezpečnostní divize Centra dopravního výzkumu v Brně

„Jedná se o sice dobrý trend, ale stále se ještě pohybujeme pod průměrem zemí Evropské unie, který byl dosažen v předchozím roce,“ upozorňuje Jindřich Frič, ředitel divize bezpečnosti v brněnském Centru dopravního výzkumu.

„Pokud bychom systematicky uplatňovali opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, tak bychom bezpochyby dosáhli lepších výsledků,“ tvrdí.

Národní strategie je naplánována do roku 2020 a hlavní cíle má definovány v položkách počet usmrcených a počet těžce zraněných, kde je definován pokles o 60, respektive 40 procent.

Opatření jsou definována pro jednotlivé odpovědné subjekty, tedy i pro Policii České republiky.

Rizikem je agresivita řidičů

„Je tady stále prostor pro více dopravních policistů na silnicích, ale i pro zavedení automatizovaných systémů, což by podle zkušeností ze zahraničí mohlo být efektivnější a ani by to v konečném důsledku nebylo dražší,“ říká Frič. Podle něj je navíc problémem agresivita řidičů.

„Z mezinárodního výzkumu Sartre 4 bohužel vycházejí výsledky, že agresivita u vybraných skupin řidičů narůstá. A agresivita je v řidičské populaci vnímána více citlivě,“ konstatuje Frič a dodává:

„Ve srovnání chování na silnicích v Česku a v zahraničí je stále zřetelné, že ohleduplnost je na nižší úrovni a agresivita se u nás projevuje dost významně. Myslím si, že je to celospolečenskou situací a vnímáním hodnot.“

Statistika zahrnuje oběti, které zemřou do 24 hodin po nehodě. Počet obětí tak, jak ho počítá Evropská unie, tedy do 30 dnů po nehodě, bude znám až v únoru.

Loni zemřelo na českých silnicích nejméně lidí za 50 let | Foto: ČTK

Petr Jansa, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru